"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 30 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2017-08-28 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2017-03-06

Innehåll

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen behandlar framför allt frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation, medier och samhälle samt juridiska och etiska normer och regler på medieområdet. Vidare ingår metoder och teorier för att analysera, skapa och producera text och bild. Kursen utgör termin 3 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen kan även läsas som valbar kurs under termin 3 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår moment enligt nedan:

Moment 1 Organisationskommunikation (7,5 hp)
Organisational Communication
Momentets mål är att ge en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Centralt i momentet är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer. Dessutom påbörjas ett case-arbete som löper över två moment och i vilket de teoretiska kunskaperna från momenten appliceras i praktiken, i en mindre undersökning.

Moment 2. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
Communication Management: PR
Under momentet behandlas olika aspekter av public relations (PR), med fokus på mediehantering. I både teori och praktik behandlas hur PR kan förstås både utifrån en organisations interna förhållanden som utifrån det omgivande samhället. Det praktiska arbetet med att formulera pressmeddelanden och nyhetsartiklar är centralt och ingår i en längre praktisk övning. Övningen tar sin utgångspunkt i de komplexa relationerna mellan kommunikatörer och journalister. Dessutom slutförs det case-arbete som löper över två moment och i vilket de teoretiska kunskaperna från momenten appliceras i praktiken, i en mindre undersökning.

Moment 3. Mediejuridik och -etik (7,5 hp)
Media, Law and Ethics
Momentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv och introducerar de juridiska villkor som medier har att förhålla sig till. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv. Momentet ges delvis gemensamt för programmen för journalistik..

Moment 4. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Momentet syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former. En röd tråd genom kursmomentet är följande: Hur kan digitala och sociala medier fungera som resurs för produktion av kunskaper på individuell såväl som organisatorisk och kollektiv nivå? Vilka möjligheter och hinder kan uppstå? Frågeställningarna diskuteras och undersöks genom praktiska övningar och små medie- och kommunikationsvetenskapliga studier.
.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och kritiskt granska hur skillnader i organisationers kulturer, strukturer, ledarskap och roller i samhället påverkar organisationers kommunikation,
  • visa teoretisk och praktisk kunskap om vad strategisk kommunikation och Public Relations innebär och hur de kan tillämpas vid olika former av intern och extern kommunikation,
  • visa god kunskap om och förmåga att tillämpa gällande lagar och yrkesetiska principer för medieverksamhet och informations- och kommunikationsarbete.
  • kritiskt reflektera över digitala mediers påverkan och funktioner för såväl individer som organisationers strategiska kommunikation samt redogöra övergripande för utvecklingen av digitala medier i ett historiskt sammanhang
  • visa förmåga att självständigt förbereda och aktivt delta vid seminarietillfällen, samt att ge och ta konstruktiv kritik.
  • visa utveckling av sina färdigheter i språk-, text- och bildframställning både muntligt, skriftligt och med tekniska/digitala hjälpmedel,

För godkänt moment 1 (Organisationskommunikation) skall studenten kunna:

  • beskriva och diskutera organisationers kulturer, strukturer, ledarskap samt roller i samhället,
  • identifiera och kritiskt granska organisationers interna kommunikation,
  • redogöra för och diskutera olika teorier om organisationers kommunikation,
  • förklara vad kommunikation i förändringsprocesser kan innebära,
  • visa förmåga att identifiera, formulera, analysera, diskutera och lösa problem rörande den interna kommunikationens betydelse för organisationskulturer,
  • uppvisa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten samt förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.

För godkänt moment 2 (Strategisk kommunikation: PR) skall studenten kunna:

  • visa förmåga att praktisk tillämpa olika verktyg för mediehantering (news management),
  • visa förmåga att muntligt, skriftligt och visuellt formulera underlag för journalistiska produkter,
  • redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet,
  • identifiera olika former av extern kommunikation,
  • uppvisa förståelse för hur en organisations kommunikation möjliggörs och begränsas av såväl interna villkor som av förhållanden i omgivande samhälle,
  • identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i organisationer.
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt diskutera och redogöra för problem och lösningar i dialog med arbetslivsrepresentanter,
  • visa förmåga att tillämpa grundläggande journalistiska och retoriska principer vid kommunikationen med arbetslivsrepresentanter,

För godkänt moment 3 (Mediejuridik och -etik) skall studenten kunna:

  • redogöra för vilka lagar som reglerar informations- och kommunikationsarbete samt journalistisk och publicistisk verksamhet,
  • visa kunskap om framförallt svensk lag om yttrande- och tryckfrihet, offentlighet och sekretess samt kunna beskriva innebörden i offentlighetsprincipen,
  • visa grundläggande kunskaper om PUL, samt om regelverk gällande bild-, text-, copyright- och upphovsfrågor, i tryckta likväl som digitala medier,
  • redogöra för och reflektera över de etiska regler som tillämpas av massmedierna i Sverige,
  • identifiera etiska problem i journalistisk verksamhet utifrån de etiska spelreglerna för press, radio och TV och konkreta fallbeskrivningar,
  • tillämpa kunskaper om upphovsrätt samt om de rättigheter och skyldigheter som gäller i kontakterna mellan journalister (samt allmänhet) och tjänstemän i offentlig verksamhet.

För godkänt moment 4 (Digitala medier) skall studenten kunna:

  • redogöra övergripande för utvecklingen av digitala medier i ett historiskt sammanhang
  • kritiskt reflektera över digitala mediers betydelse för kunskapsproduktion hos olika grupper i samhället,
  • självständigt söka information om nya applikationer i digitala medier och kunna redogöra för deras betydelser,
  • visa förmåga att samarbeta i grupp mot specifika mål
  • kunna skriva en vetenskaplig analys med hänvisningar till medie- och kommunikationsvetenskaplig litteratur.
  • presentera inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt, samt visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och genom uppvisad förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.

Behörighetskrav

Univ: Godkända resultat på termin 1 och 2 på programmet för strategisk kommunikation (HGMES) eller programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED). Högst 7,5 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. I moment ett ingår ett case-arbete där kunskaper från momentet appliceras i en mindre undersökning i vilken en organisations kultur och interna kommunikation analyseras i dialog med organisationen.  Analysen ska resultera i ett åtgärdsförslag som presenteras muntligt, skriftligt och digitalt för organisationen utifrån journalistiska och retoriska grunder.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa består av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor, redovisningar eller datorlaborationer. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

Vid moment 1, 2, 3 och 4 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på sammanlagt minst 22,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst/minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i en examen tillsammans med någon av kurserna 1KO007 (tidigare KOMA41) Organisationers kommunikation, PR och samhälle 15 hp eller 1KO008 (tidigare KOMA42) Mediejuridik och -etik  7,5 hp.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 34

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

Moment 1: Organisationskommunikation (7,5 hp)

Kommunikation i förändringsprocesser
Johansson Catrin, Heide Mats
1. Uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 237 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08885-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-47-09483-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Moment 2. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)

Exploring public relations
Tench Ralph, Yeomans Liz
3. ed. : Harlow : Pearson Education : 2014 : xxix, 565 s. :
ISBN: 9780273757771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Cutlip & Center's effective public relations, 11. ed
Broom Glen M., Sha Bey-Ling
Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall: cop. : 2012 :

Larsson Larsåke
Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
ISBN: 91-44-03687-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Mediejuridik och -etik (7,5 hp)

Funcke Nils
Offentlighetsprincipen : praktik och teori
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 204 s. :
ISBN: 9789144101828
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Anders R.
Yttrandefrihet & tryckfrihet : handbok för journalister
7., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 456 s. :
ISBN: 978-91-44-07829-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Henry
Copyright : svensk och internationell upphovsrätt
9., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2015 : 402 s. :
ISBN: 9789139018025
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.po.se

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Forsman Malin
Internetpublicering och sociala medier : en juridisk vägledning
4. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 156 s. :
ISBN: 978-91-39-01612-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Hed Irja
Sekretess! : handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen
17., [utvidgade och omarb.] uppl. : Stockholm : Jure : 2010 : 156 s. :
ISBN: 978-91-7223-419-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

Sefastsson Trond
Offentlighetsprincipen i praktiken
2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1] s. :
ISBN: 91-7843-143-3 ; 254:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Handlingsoffentlighet och sekretess
Strömberg Håkan, Lundell Bengt
11., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-05874-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Digitala medier (7,5 hp)

Olsson Tobias
Producing the internet : critical perspectives of social media
Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
ISBN: 9789186523596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att ladda ner som pdf från Nordicoms hemsida.

Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
Carlsson Eric, Nilsson Bo, Lindgren Simon
Göteborg : Daidalos : [2015] : 213 sidor :
ISBN: 9789171734570
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Spridbar media : att skapa värde och mening i en nätverkad kultur
Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua
Göteborg : Daidalos : 2014 : 380 s. :
ISBN: 9789171734280
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Information and Communication Technologies in Action. Linking Theories and Narratives of Practice
Browning Larry D, Saetre Alt Steinar, Stephens Keri, Sornes Jan-Oddvar
Routledge : 2008 :
Läsanvisning: Finns som e-bok.

Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
Gleerups : 2012 :
ISBN: 978-91-40-68151-5
Se Umeå UB:s söktjänst