"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 30 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-08-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-04-25

Innehåll

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen behandlar framför allt frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation, medier och samhälle, samt juridiska och etiska normer på medieområdet. Vidare ingår metoder och teorier för att analysera, skapa och producera text och bild. I kursen ingår moment enligt nedan:

Moment 1. Strategisk kommunikation II (6,0 hp)
Communication Management II
Under momentet behandlas olika aspekter av PR, med fokus på mediehantering. Det praktiska arbetet med att formulera pressmeddelanden och i viss utsträckning artiklar är centralt och ingår i en längre praktisk övning som sker i samarbete med studenter från journalistprogrammet.

Moment 2. Strategisk kommunikation III (6,0 hp)
Communication Management III
Centralt i momentet är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer. Momentets mål är att ge en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. I momentet ingår även analyser av organisationskultur och en del praktiska övningar kring organisationskommunikation.

Moment 3. Case (3,0 hp)
Case
Momentet består av ett case-arbete där kunskaper från tidigare moment och kurser appliceras i en mindre undersökning i vilken en organisations kultur och interna och externa kommunikation analyseras i dialog med organisationen.  Analysen ska resultera i ett åtgärdsförslag som presenteras muntligt, skriftligt och digitalt för organisationen utifrån den journalistiska retorikens grunder.

Moment 4. Mediejuridik och -etik (7,5 hp)
Media, Law and Ethics
Momentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv och introducerar de juridiska villkor som medier har att förhålla sig till. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv. Momentet ges gemensamt för programmen för journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap.

Moment 5. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Momentet syftar till att ge studenten en övergripande bild av digitala medier och deras kulturella applikationer och implikationer. De digitala mediernas utveckling och funktioner diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya medieteorier. Framför allt studeras de nya sociala medierna som resurs och som medel för påverkan och som funktion för organisationers kommunikation. Genomgående under momentet får studenterna praktiskt använda och kritiskt granska olika funktioner i digitala medier.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och redogöra för hur skillnader i organisationers kulturer, strukturer, ledarskap och roller i samhället påverkar organisationernas kommunikation,
  • visa teoretisk och praktisk kunskap om vad strategisk kommunikation och Public Relations innebär och hur de kan tillämpas vid olika former av intern och extern organisationskommunikation,
  • visa god kunskap om och förmåga att tillämpa gällande lagar och yrkesetiska principer för medieverksamhet och informations- och kommunikationsarbete.
  • kritiskt reflektera över digitala mediers påverkan och funktioner för organisationers strategiska kommunikation, samt kunna tillämpa en eller flera funktioner som digitala medier erbjuder
  • visa förmåga att självständigt förbereda och aktivt delta vid seminarietillfällen, samt att ge och ta konstruktiv kritik.
  • visa utveckling av sina färdigheter i språk-, text- och bildframställning både muntligt, skriftligt och med tekniska/digitala hjälpmedel,

För godkänt moment 1 (Strategisk kommunikation II) skall studenten kunna:

  • visa förmåga att praktisk tillämpa olika verktyg för mediehantering (news management),
  • visa förmåga att muntligt, skriftligt och visuellt formulera underlag för journalistiska produkter,
  • redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet,
  • förklara sambandet mellan samhället och förutsättningarna för kommunikation,
  • identifiera olika former av extern kommunikation,
  • identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i organisationer

För godkänt moment 2 (Strategisk kommunikation III) skall studenten kunna:

  • beskriva organisationers strukturer samt olika former av intern och extern kommunikation,
  • beskriva och diskutera organisationers olika roller i samhället,
  • redogöra för och förklara olika teorier om organisationers kommunikation,
  • förklara vad ett integrerat synsätt på kommunikation kan innebära,
  • identifiera och redogöra för olika organisationskulturer,
  • identifiera och redogöra för olika former av intern kommunikation.

För godkänt moment 3 (Case) skall studenten kunna:

  • visa förmåga att identifiera, formulera, diskutera och lösa problem rörande den externa och/eller interna  kommunikationens betydelse för organisationskulturen.
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt diskutera och redogöra för problem och lösningar i dialog med arbetslivsrepresentanter.
  • visa förmåga att tillämpa grundläggande journalistiska, retoriska principer vid kommunikationen med arbetslivsrepresentanter.
  • uppvisa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.

För godkänt moment 4 (Mediejuridik och -etik) skall studenten kunna:

  • redogöra för vilka lagar som reglerar informations- och kommunikationsarbete samt journalistisk och publicistisk verksamhet,
  • uppvisa övergripande kunskaper om framför allt svensk lagstiftning gällande yttrande- och tryckfrihet, sekretess samt upphovsrätt,
  • beskriva innebörden i offentlighetsprincipen,
  • identifiera situationer där principer om öppenhet och offentlighet krockar med personlig integritet och kunna argumentera för olika förhållningssätt,
  • visa grundläggande kunskaper om regelverk gällande bild-, text-, copyright- och upphovsfrågor, i tryckta likväl som digitala medier
  • tillämpa kunskaper om upphovsrätt samt om de rättigheter och skyldigheter som gäller i kontakterna mellan journalister (samt allmänhet) och tjänstemän i offentlig verksamhet,
  • redogöra för de etiska regler som tillämpas av massmedierna i Sverige,
  • identifiera etiska problem i journalistisk verksamhet utifrån de etiska spelreglerna för press, radio och TV och konkreta fallbeskrivningar

För godkänt moment 5 (Digitala medier) skall studenten kunna:

  • redogöra övergripande för utvecklingen inom digitala medier
  • redogöra för digitala mediers påverkan och funktioner för organisationers kommunikation
  • redogöra och diskutera betydelser av olika kulturella fenomen som uppstått i digitala mediern
  • kritiskt reflektera över vilken roll sociala och kulturella identiteter spelar roll för användningen av sociala medier
  • självständigt söka information om nya applikationer i digitala medier och kunna presentera deras betydelse
  • tillämpa en eller flera de funktioner som den nya tekniken erbjuder och kritiskt kunna reflektera över deras roll i relation till strategisk kommunikation

Behörighetskrav

Univ: Godkända resultat på termin 1 och 2 på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES) eller programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED). Högst 9,0 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarier, muntor, redovisningar eller datorlaborationer. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd (G). Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelssamling.

Vid moment 1, 2, 4 och 5 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Vid moment 3 ges betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd (VG) på hel kurs fordras Väl godkänd (VG) på sammanlagt minst 19,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i en examen tillsammans med någon av kurserna 1KO007 (tidigare KOMA41) Organisationers kommunikation, PR och samhälle 15 hp eller 1KO008 (tidigare KOMA42) Mediejuridik och -etik  7,5 hp.

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 37

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Strategisk kommunikation II (6,0 hp)

    Organisationsteori : struktur, kultur, processer
    Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
    5., rev. och aktualiserade uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 320 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-47-07775-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strategisk kommunikation : en bok om organisationers relationer
    Falkheimer Jesper, Heide Matsd 1968-
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 170 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31871-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03695-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation i organisationer
    Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
    2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
    ISBN: 978-91-47-09483-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    L'Etang Jacquie
    Public relations : concepts, practice and critique
    London : SAGE Publications : 2008 : xiii, 290 s. :
    ISBN: 978-1-4129-3047-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-03688-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miller Katherine
    Organizational communication : approaches and processes
    6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
    ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Scandalous : the mediated construction of political scandals in four nordic countries
    Allern Sigurd, Pollack Ester
    Göteborg : Nordicom : 2012 : 211 s. :
    ISBN: 978-91-86523-27-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Cutlip & Center's effective public relations, 11. ed
    Broom Glen M., Sha Bey-Ling
    Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall: cop. : 2012 :

    Larsson Larsåke
    Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
    ISBN: 91-44-03687-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2. Strategisk kommunikation III (6 hp)

    Se moment 1

    Moment 3: Case (3,0 hp)

    Anvisade texter och internetlänkar, samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Moment 4: Mediejuridik och -etik (7,5 hp)

    Carlén-Wendels Thomas
    Upphovsrätt i reklam och media
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 158 s. :
    ISBN: 978-91-44-02957-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Anders R.
    Yttrandefrihet & tryckfrihet : handbok för journalister
    7., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-44-07829-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sefastsson Trond
    Offentlighetsprincipen i praktiken
    2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-143-3 ; 254:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Spelregler för press, TV, radio
    17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.po.se

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Forsman Malin
    Internetpublicering och sociala medier : en juridisk vägledning
    4. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 156 s. :
    ISBN: 978-91-39-01612-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hed Irja
    Sekretess! : handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen
    17., [utvidgade och omarb.] uppl. : Stockholm : Jure : 2010 : 156 s. :
    ISBN: 978-91-7223-419-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

    Handlingsoffentlighet och sekretess
    Strömberg Håkan, Lundell Bengt
    11., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-05874-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 5: Digitala medier (7,5 hp)

    Information and Communication Technologies in Action. Linking Theories and Narratives of Practice
    Browning Larry D, Saetre Alt Steinar, Stephens Keri, Sornes Jan-Oddvar
    Routledge : 2008 :
    Obligatorisk

    Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
    Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
    Gleerups : 2012 :
    ISBN: 978-91-40-68151-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Jenkins Henry
    Konvergenskulturen
    Bokförlaget Daidalos : 2012 :

  • Giltig från: 2013 vecka 36

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Strategisk kommunikation II (6,0 hp)

    Organisationsteori : struktur, kultur, processer
    Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
    5., rev. och aktualiserade uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 320 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-47-07775-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strategisk kommunikation : en bok om organisationers relationer
    Falkheimer Jesper, Heide Matsd 1968-
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 170 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31871-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03695-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation i organisationer
    Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
    2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
    ISBN: 978-91-47-09483-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-03688-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Manning Paul
    News and news sources : a critical introduction
    London ;a Thousand Oaks, Calif. : Sage : 2001 : xi, 251 s. :
    ISBN: 0-7619-5796-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McNair Brian
    An introduction to political communication
    5. ed. : London : Routledge : 2011 : xix, 226 s. :
    ISBN: 978-0-415-59643-5 (hardback)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miller Katherine
    Organizational communication : approaches and processes
    6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
    ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Scandalous : the mediated construction of political scandals in four nordic countries
    Allern Sigurd, Pollack Ester
    Göteborg : Nordicom : 2012 : 211 s. :
    ISBN: 978-91-86523-27-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Cutlip & Center's effective public relations, 11. ed
    Broom Glen M., Sha Bey-Ling
    Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall: cop. : 2012 :

    Larsson Larsåke
    Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
    ISBN: 91-44-03687-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2. Strategisk kommunikation III (6 hp)

    Se moment 1

    Moment 3: Case (3,0 hp)

    Anvisade texter och internetlänkar, samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Moment 4: Mediejuridik och -etik (7,5 hp)

    Carlén-Wendels Thomas
    Upphovsrätt i reklam och media
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 158 s. :
    ISBN: 978-91-44-02957-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Anders R.
    Yttrandefrihet & tryckfrihet : handbok för journalister
    7., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-44-07829-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sefastsson Trond
    Offentlighetsprincipen i praktiken
    2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-143-3 ; 254:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Spelregler för press, TV, radio
    17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.po.se

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Forsman Malin
    Internetpublicering och sociala medier : en juridisk vägledning
    4. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 156 s. :
    ISBN: 978-91-39-01612-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hed Irja
    Sekretess! : handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen
    17., [utvidgade och omarb.] uppl. : Stockholm : Jure : 2010 : 156 s. :
    ISBN: 978-91-7223-419-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

    Handlingsoffentlighet och sekretess
    Strömberg Håkan, Lundell Bengt
    11., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-05874-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 5: Digitala medier (7,5 hp)

    Information and Communication Technologies in Action. Linking Theories and Narratives of Practice
    Browning Larry D, Saetre Alt Steinar, Stephens Keri, Sornes Jan-Oddvar
    Routledge : 2008 :
    Obligatorisk

    Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
    Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
    Gleerups : 2012 :
    ISBN: 978-91-40-68151-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Jenkins Henry
    Konvergenskulturen
    Bokförlaget Daidalos : 2012 :