Engelskt namn: Communication Management
Denna kursplan gäller: 2019-09-02 till 2020-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2024-09-02 och 2025-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-29 och 2024-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-09-06 och 2022-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2021-09-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-31 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-07 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2011-11-06
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2010-08-29
Kurskod: 1KO003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2019-02-18
Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen behandlar framför allt frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation, medier och samhälle samt praktisk tillämpning och juridiska regler för medieproduktioner. Vidare ingår metoder och teorier för att analysera och förstå digitala medier. Kursen utgör termin 3 på Programmet för strategisk kommunikation. Kursen kan läsas som valbar kurs under termin 3 för Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår fem moduler enligt nedan:
Modul 1 Organisationskommunikation (7,5 hp)
Organisational Communication
Modulens mål är att ge en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Centralt i modulen är kommunikation som sker inom organisationer samt mellan organisationer och samhälle.
Modul 2. Omvärldsbevakning (3 hp)
Media Monitoring
Modulen ger en introduktion till metoder för omvärldsbevakning inom medie- och informationssektorn. Kursmodulen ska ge en inblick i hur branschen jobbar med digitala metoder för datainsamling, belysa vikten av källkritik och ge en grundläggande förståelse för mediebevakning. Under modulen läses också en aktuell bok som berör en mediebransch i förändring.
Modul 3. Presentationsteknik (4,5 hp)
The Presentation
Under modulen prövar studenten olika typer av presentationsteknik som involverar ljud, och muntliga presentationer. Särskilt fokus läggs på upphovsrättigheter och skyldigheter vad gäller ljud och bildproduktion.
Modul 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
Communication Management: PR
Under modulen behandlas olika aspekter av public relations (PR), med fokus på mediehantering. I både teori och praktik behandlas hur PR kan förstås både utifrån en organisations interna förhållanden som utifrån det omgivande samhället.
Modul 5. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Modulen syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former.
Under hela kursen prövas att studenten kan:
Modul 1. Organisationskommunikation (7,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:
Modul 2. Omvärldsbevakning (3,0 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:
Modul 3. Presentationsteknik (4,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:
Modul 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:
Modul 5. Digitala medier (7,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:
Univ: Godkända resultat på termin 1 och 2 på Programmet för strategisk kommunikation (HGSTR) eller programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED). Högst 7,5 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd.
Undervisningen på kursen består av föreläsningar, gruppövningar, case, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum
Varje enskild modul examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa består mer specifikt av hemskrivningar, skriftliga rapporter, muntliga seminarier, muntliga och visuella redovisningar, ljudinspelningar, datorlaborationer samt rollspel.
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betygsomdöme kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt. Komplettering av examinationen kommer anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och sker inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.
På modul 1, 4 och 5 ges betygsomdömena Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). På modul 2 och 3 ges betygsomdömet Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att bli godkänd på respektive modul krävs minst betygsomdömet godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på modulen. Omdömet prövas individuellt och sätts av examinator.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygsomdömena från de olika modulerna. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moduler är godkända. För Väl godkänd (VG) på hel kurs fordras Väl godkänd (VG) på sammanlagt minst 15 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess moduler upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje modul. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetens Dekan begära annan examinator.
Under kursen tillämpas nolltolerans mot fusk och plagiat.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Kursen får inte tas med i en examen tillsammans med någon av kurserna 1KO007 (tidigare KOMA41) Organisationers kommunikation, PR och samhälle 15 hp eller eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.
Kommunikation i förändringsprocesser
Johansson Catrin, Heide Mats
1. Uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 237 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08885-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-47-09483-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Klenell Johannes
Det fria ordet : roman
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2017] : 316 sidor :
ISBN: 978-91-27-15195-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar
Olsson Henry
Copyright : svensk och internationell upphovsrätt
Tionde upplagan : Stockholm : Norstedts juridik AB : [2018] : 436 sidor :
ISBN: 9789139020875
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
The Routledge handbook of strategic communication
Holtzhausen Derina Rhoda., Zerfass Ansgar
Abingdon, Oxon : Routledge : 2015 : xxiv, 596 pages :
ISBN: 978-0-415-53001-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Spridbar media : att skapa värde och mening i en nätverkad kultur
Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua
Göteborg : Daidalos : 2014 : 380 s. :
ISBN: 9789171734280
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Tobias
Producing the internet : critical perspectives of social media
Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
ISBN: 9789186523596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att ladda ner som pdf från Nordicoms hemsida.
Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
Carlsson Eric, Nilsson Bo, Lindgren Simon
Göteborg : Daidalos : [2015] : 213 sidor :
ISBN: 9789171734570
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.