Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 11 maj 2021)

printicon
Kursplan:

Livsmedelsdesign-Sensorisk analys och produktutveckling, 15 hp

Engelskt namn: Food design - Sensory Analysis and Product Development

Denna kursplan gäller: 2020-08-10 till 2021-08-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2KN018

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-05-21

Reviderad av: Prefekten, 2020-03-02

Innehåll

Kursens övergripande mål är att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper inom området sensorisk analys och produktutveckling såväl praktiskt som teoretiskt. Dessutom skall de studerande kunna tolka och kritiskt granska vetenskapliga artiklar.

Kursen består av följande moduler:
Modul 1. Sensorisk analys (Sensory analysis), 7,5 hp
Modul 2. Produktutveckling (Product development) 7,5 hp


Modul 1. Sensorisk analys, 7,5 hp
Modulen innehåller en allmän introduktion av sensorisk analys, vad det är och hur man kan använda sig av de olika sensoriska analysmetoderna. En fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om de olika sensoriska analysmetoderna, försöksuppläggning, panelselektering, träning av panel, samt lokaler och skalor diskuteras. Studenterna organiserar och genomför de vanligaste sensoriska testerna, gör statistisk bearbetning av sensorisk data samt tolkar och rapporterar framkomna resultat. För att få en ökad förståelse för människans perception behandlas även sinnenas anatomi och fysiologi. Människan som mätinstrument diskuteras med utgångspunkt från perceptionsprocessen där allt från hur vi detekterar, diskriminerar och kvantifierar diskuteras. I modulen ingår också att läsa, tolka, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga artiklar.

Modul 2. Produktutveckling, 7,5 hp
Modulen innehåller en allmän introduktion om produktutveckling, inom livsmedelsområdet. Modulen behandlar områden som ingår i produktutvecklingsprocessen såsom projektplanering, försöksdesign, kvalitetssäkring och sensorisk analys. I modulen ingår hur kemiska och teknologiska processer påverkar livsmedel vid hantering, beredning och förvaring. Även trender på marknaden, marknadsundersökningsmetoder och förpackningar diskuteras. I modulen ingår också att läsa, tolka, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga artiklar.

Förväntade studieresultat

Modul 1. Sensorisk analys

För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
  • Redogöra för vad sensorisk analys är och de vanligaste sensoriska metoderna samt veta när de används
  • Förstå lokalers utformning och miljöns inverkan på bedömningar
  • Förstå hur en panel selekteras och tränas
  • Redogöra för människans perceptionsprocess
  • Förstå sinnesorganens anatomi och fysiologi

Färdighet och förmåga
  • Planera, organisera och genomföra de vanligaste sensoriska testen samt kunna bearbeta, tolka och rapportera sensoriska data

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • Tolka och kritiskt granska vetenskapliga artiklar

Modul 2. Produktutveckling
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
  • Förklara produktutvecklingsprocessens alla delar
  • Förklara vilka kvalitetssystem som kan användas
  • Identifiera och beskriva förpackningars effekt på livsmedelskvalitet samt dess betydelse för konsumenten
  • Identifiera trender på marknaden
  • Beskriva relevanta kemiska och teknologiska processer inom livsmedelshantering

Färdighet och förmåga
  • Planera, organisera och genomföra produktutvecklingsprojekt
  • Tillämpa projektplaneringsverktyg i produktutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • Tolka och kritiskt granska vetenskapliga artiklar

Behörighetskrav

Kostvetenskap, 90 hp varav 15 hp uppsats, eller måltids- och restaurangvetenskap, 90 hp vara 15 hp uppsats, eller motsvarande.
Engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt laborationer. Seminarier och laborationer är obligatoriska.

Examination

Modul 1. Sensorisk analys
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen samt praktiska laborations- och seminariemoment i grupp som redovisas muntligt. Vid seminarier och laborationer sätts betyg U eller G.

Modul 2. Produktutveckling
Examination sker genom individuellt PM med opponering, samt genom muntlig redovisning i grupp. Vid muntlig redovisning sätts betyg U eller G.

Helkurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på båda modulerna.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets  regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 33

    SENSORY ANALYSIS 7,5 HP

    Required literature

    Handbook on Sensory Analysis
    Albinsson Berit, Wendin Karin, Åström Annika
    Kristianstads University press, 2017:9. Ale tryckteam AB, Bohus, Sverige (87s) The book is purchased through Kristianstad University :
    Obligatorisk

    Articles from periodicals and ev. further literature may be applicable.

    PRODUCT DEVELOPMENT 7,5 HP

    Required literature

    Articles from periodicals and ev. further literature may be applicable. Literature will be accessible online.

    References

    Developing new food products for a changing marketplace
    Brody Aaron L., Lord John B.
    2. ed. : Boca Raton, Fla. : CRC Press : 2007 : xxiv, 587 p. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007014912.html
    ISBN: 978-0-8493-2833-6 (alk. paper)
    Se bibliotekets söktjänst

    Marketing research : methodological foundations
    Churchill Gilbert A., Iacobucci Dawn
    8. ed. : Mason, Ohio : South-Western : cop. 2002 : xxvi, 1006 s. :
    ISBN: 0-03-033101-3
    Se bibliotekets söktjänst

    New products management
    Crawford Merle, Di Benedetto Anthony
    9. ed. : Boston : McGraw-Hill /Irwin : 2008 : xviii, 558 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0743/2007036476-t.html
    ISBN: 978-0-07-126336-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Fellows Peter
    Food processing technology : principles and practice
    3. ed. : Cambridge : Woodhead : 2009 : 913 s. :
    ISBN: 978-1-84569-216-2 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst

    Food flavours : biology and chemistry
    Fisher Carolyn, Scott Thomas R.
    Cambridge : Royal Society of Chemistry, Information Services : cop. 1997 : ix,165p :
    ISBN: 0-85404-538-4 (pbk) ; No price : Formerly CIP
    Se bibliotekets söktjänst

    Fuller Gordon W.
    New food product development : from concept to marketplace
    2. ed. : Boca Raton, Fla. : CRC : cop. 2005 : 388 s. :
    ISBN: 0-8493-1673-1
    Se bibliotekets söktjänst

  • Giltig från: 2020 vecka 1

    SENSORY ANALYSIS 7,5 HP

    Required literature

    Sensory Evaluation of Food [Elektronisk resurs] : Principles and Practices
    Lawless Harry T., Heymann Hildegarde.
    New York, NY : Springer New York : 2010. :
    Table of Contents / Abstracts
    ISBN: 978-1-4419-6488-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: OBS! Ej tillgänglig elektronisk, tryckt version gäller.

    References

    Flavor measurement
    Ho Chi-Tang, Manley Charles H
    New York : M. Dekker : c1993 : xii, 379 p. :
    ISBN: 0-8247-9056-1 (acid-free paper)
    Se bibliotekets söktjänst

    Dijksterhuis Garmt B.
    Multivariate data analysis in sensory and consumer science
    Trumbull, Conn. : Food & Nutrition Press : cop. 1997 : 317 s. :
    ISBN: 0-917678-41-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Sensation and perception
    Coren Stanley, Ward Lawrence M, Enns James T
    6th ed. : Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons : c2004 : x, 598 p. :
    http://www.loc.gov/catdir/description/wiley038/2003049725.html
    ISBN: 0-471-45147-9 (cloth : international edition) : No price
    Se bibliotekets söktjänst

    Sensory evaluation techniques
    Meilgaard Morten C., Civille Gail Vance, Carr B. Thomas
    4. ed. : Boca Raton, Fla. : CRC : 2007 : [16], 448 p. :
    ISBN: 978-0-8493-3839-7 (hbk.) : ?49.99
    Se bibliotekets söktjänst

    Jonsäll A.
    Sensory Quality of Pork, influences of Rearing System, Feed, Genotype and Sex
    Uppsala Universitet : 2000 :

    Logue Alexandra Woods
    The psychology of eating and drinking
    3. ed. : New York : Brunner-Routledge : 2004 : xiv, 359 s. :
    ISBN: 0-415-95008-2 (inb.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Additional articles may be used during the course

    PRODUCT DEVELOPMENT 7,5 HP

    Required literature

    Developing new food products for a changing marketplace
    Brody Aaron L., Lord John B.
    2. ed. : Boca Raton, Fla. : CRC Press : 2007 : xxiv, 587 p. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007014912.html
    ISBN: 978-0-8493-2833-6 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Articles from periodicals and ev. further literature may be applicable

    References

    Marketing research : methodological foundations
    Churchill Gilbert A., Iacobucci Dawn
    8. ed. : Mason, Ohio : South-Western : cop. 2002 : xxvi, 1006 s. :
    ISBN: 0-03-033101-3
    Se bibliotekets söktjänst

    New products management
    Crawford Merle, Di Benedetto Anthony
    9. ed. : Boston : McGraw-Hill /Irwin : 2008 : xviii, 558 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0743/2007036476-t.html
    ISBN: 978-0-07-126336-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Fellows Peter
    Food processing technology : principles and practice
    3. ed. : Cambridge : Woodhead : 2009 : 913 s. :
    ISBN: 978-1-84569-216-2 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst

    Food flavours : biology and chemistry
    Fisher Carolyn, Scott Thomas R.
    Cambridge : Royal Society of Chemistry, Information Services : cop. 1997 : ix,165p :
    ISBN: 0-85404-538-4 (pbk) ; No price : Formerly CIP
    Se bibliotekets söktjänst

    Fuller Gordon W.
    New food product development : from concept to marketplace
    2. ed. : Boca Raton, Fla. : CRC : cop. 2005 : 388 s. :
    ISBN: 0-8493-1673-1
    Se bibliotekets söktjänst