"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Dietetik B, 30 hp

Engelskt namn: Dietetics B

Denna kursplan gäller: 2009-01-12 till 2010-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2KN026

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för kostvetenskap, 2009-01-19

Innehåll

Kursen behandlar kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar hos vuxna och barn. Detta innefattar förekomst, riskfaktorer för insjuknande, problem som kan förekomma, specifika energi- och näringsbehov samt varför en viss kost- eller nutritionsbehandling kan bli aktuell. Under kursen utvecklar studenten även sin förmåga att föra professionella samtal. Kursen består av följande moment: 1. Samtalet som redskap (How to communicate with patients), 1,5hp 2. Dietetik med sjukdomslära III (Nutritional care in disease III), 10 hp 3. Kommunikation i kliniskt arbete (Communication in clinical work), 9 hp 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV (Nutritional care in pediatrics IV), 9,5 hp Moment 1. Samtalet som redskap, 1,5hp I momentet skaffar sig studenten grundläggande kunskaper i hur man genomför ett kostsamtal med en klient när det gäller kommunikation och pedagogisk framställning. Moment 2. Dietetik med sjukdomslära III, 10 hp I momentet behandlas följande kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar/tillstånd: mag- och tarmsjukdomar (såsom celiaki, inflammatorisk tarmsjukdom, IBS, ventrikelsjukdomar) samt lever- och pankreassjukdomar. För vissa sjukdomar/tillstånd ligger fokus på de nutritionsproblem och/eller nutritionsåtgärder som kan bli aktuella till följd av kirurgisk behandling. Etiska frågeställningar som kan förekomma inom vården samt informationssökning och publicering behandlas också. Moment 3. Kommunikation i kliniskt arbete, 9 hp Teoretisk och praktisk genomgång av hur man kan genomföra olika former av professionella samtal med människor, både enskilt och i grupp. Moment 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV, 9,5 hp I momentet behandlas barns tillväxt och utveckling och hur den påverkas av nutritionen samt situationen för små och för tidigt födda barn. I momentet behandlas följande kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar/tillstånd hos barn och ungdomar: celiaki, cancersjukdomar, cystisk fibros, diabetes, funktionshinder, medfödda hjärtsjukdomar, inflammatoriska tarmsjukdomar, malabsorption, medfödda ämnesomsättningssjukdomar, ätstörningar och övervikt. Momentet tar även upp födoämnesöverkänslighet hos barn och vuxna. Tillfälliga tillstånd som kräkningar, diarré och förstoppning behandlas kortfattat.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Samtalet som redskap Efter slutfört moment ska den studerande kunna: • Självständigt planera, genomföra och utvärdera kostsamtal med klienter utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet samt beakta yrkesetiskt kodex. • Reflektera kring och beakta olika aspekter när det gäller kommunikation och samtal med människor. Moment 2. Dietetik med sjukdomslära III Efter slutfört moment ska den studerande kunna: • Redogöra för kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar och dess inverkan på nutritionsstatus. • Identifiera och värdera en patients nutritionsstatus. • Planera och motivera för en kost- eller nutritionsbehandling samt i samband med uppföljning föreslå lämpliga förändringar med ordinerad kost- eller nutritionsbehandling. • Reflektera och argumentera kring etiska aspekter inom kommande yrkesverksamhet. • Utföra och presentera en vetenskaplig fördjupning och analys inom ett nutritionsrelaterat område. Moment 3. Kommunikation i kliniskt arbete Efter slutfört moment ska den studerande kunna: • Beakta olika former av professionella samtal. • Tillämpa sin kommunikativa förmåga i samtal och reflektera kring och beakta olika aspekter vid kommunikation med inriktning mot dietistens arbete. Moment 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV Efter slutfört moment ska den studerande kunna: • Redogöra för de faktorer som påverkar barns tillväxt under olika åldrar. • Redogöra för kost- och nutritionsrelaterade sjukdomar och dess inverkan på nutritionsstatus hos barn och ungdomar. • Identifiera och värdera barnets nutritionsstatus. • Planera och motivera kring en kost- eller nutritionsbehandling samt i samband med uppföljning föreslå lämpliga förändringar med ordinerad kost- eller nutritionsbehandling hos barn och ungdomar.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt betyg från Kostvetenskap A, Kostvetenskap B och Kost-Hälsokommunikation samt genomgången Fysiologi för dietetik och Dietetik A eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Inbördes ordning av momenten kan ändras samt att vissa moment kan integreras i varandra. Moment 1. Samtalet som redskap Lärande sker genom att studenten planerar och genomför kostsamtal med klienter. Grupphandledning sker regelbundet. Momentet inleds samt avslutas med ett obligatoriskt seminarium. Moment 2. Dietetik med sjukdomslära III och Moment 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, laborationer och seminarier. Studiebesök kan förekomma. Obligatoriska moment är seminarier, laborationer och fördjupningsuppgifter samt ev. studiebesök och vissa lektioner. Moment 3. Kommunikation i kliniskt arbete Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning, gruppövningar och samtalsinspelningar med obligatorisk närvaro vid seminarier, handledning, gruppövningar och samtalsinspelningar.

Examination

Moment 1. Samtalet som redskap Studenten bedöms utifrån genomförande av kostsamtal med klient samt närvaro vid handledningsträffar och seminarier. Även obligatorisk skriftlig uppgift ligger till grund för det slutgiltiga betyget på momentet. Moment 2. Dietetik med sjukdomslära III och Moment 4. Dietetik med sjukdomslära inom pediatrik IV Examinationen sker dels genom skriftliga tentamina, dels genom muntliga och/eller skriftliga redovisningar av laborations- och seminariemoment. På huvuddelen av laborations- och seminariemomenten ges endast betygen U eller G. Moment 3. Kommunikation i kliniskt arbete Examination sker genom skriftlig och/eller muntlig redovisning av obligatoriska moment. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. För betyget VG på hela kursen krävs att mer än 15 hp på hela kursen har betyget VG. Regler runt prov och bedömning, se universitetets regelsamling. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.