Du som har antagits till Psykologprogrammet välkomnas till din nya utbildning! Innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Har du frågor - se länken under "Om programmet" längre ner. Vi ses i höst!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
1. Aktivera ditt Umu-id (ditt användarkonto). Mer information om detta finns längre ner på sidan.
2. Logga in i systemet LADOK för att registrera dig på introduktionskursen. Du får då också påbörjade studier på psykologprogrammet samt tillgång till kursens sida i lärplattformen Canvas. OBS! Registreringen öppnar mån 14:e augusti och stänger sön 27:e augusti.
Om du har problem med registreringen - kontakta oss på administrationen.
Institutionen för psykologi hittar du i Beteendevetarhuset. Studieadministratör Therese Söderlund hittar du i Beteendevetarhuset på BV i korridor B. Studievägledare för programmet meddelas senare.
Hör gärna av dig om du har funderingar som rör psykologprogrammen.
Meddela detta omedelbart så att en reserv snabbt kan kallas. Tacka nej till din plats via ditt antagningsbesked eller kontakta Therese Söderlund, studieadministratör via tel 090-786 57 87 eller mail.
Frågor kring antagningen hänvisas till antagningen.se som sköter antagningen till psykologprogrammen till och med efter den andra antagningsomgången, som sker 27:e juli. Först därefter tar Institutionen för psykologi hand om reservantagningen. Reserver kallas i första hand via telefon men du bör även hålla koll på din mail. Vi använder oss inte av något reservupprop för psykologprogrammen. Tidigare antagningsstatistik för de olika urvalsgrupperna kan du söka ut här. Vid frågor angående reservantagning kontakta studieadministratör Therese Söderlund.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.