Umeå universitet bedriver Rektorsprogrammet i norra Norrland samt i Skåne. Läs vidare om vårt rektorsprogram.
Rektorsprogrammet är en statlig befattningsutbildning för skolledare – rektorer och biträdande rektorer. Utbildningen omfattar tre år och består av tre delkurser:
År 1: Skoljuridik och myndighetsutövning
År 2: Skolledarskap
År 3: Styrning, organisering och kvalitet
Under alla tre år ingår även professionshandledning som stöd i ledarskapet.
Att leda förskola och skola
Rektor har det övergripande ansvaret för läroplansstyrda verksamheter och leder det pedagogiska arbetet. Rektors roll och ledarskap är central för att förverkliga skolans mål och skapa en trygg, stimulerande miljö som främjar alla barns och elevers utveckling och lärande. Ansvar omfattar skolans resultat och långsiktiga utveckling, samtidigt som rektor behöver möta krav från huvudman och andra aktörer.
Både rektorer och biträdande rektorer är viktiga i detta arbete, tillsammans byggs en organisation som håller hög kvalitet.
Kunskap och insikt - en förutsättning för uppdraget
Skolans och förskolans arbete styrs av lagar, förordningar och andra regler. Varje verksamhet har sina egna förutsättningar och utmaningar. För att uppdraget ska fungera krävs:
Kunskap om uppdraget och förståelse för den egna och skolans roll
Förmåga att förverkliga de värderingar som styr skolans arbete
Ledarskap som säkerställer att det inre arbetet fungerar väl
Lång erfarenhet och bred kompetens i Umeå
Centrum för skolledarutveckling har utbildat skolledare sedan 1993. Verksamheten har lång erfarenhet och bedriver forskning med särskilt fokus på skolans ledarskap. Flera av de böcker som används i Rektorsprogrammet publiceras här.
Utbildningen bedrivs i en tvärvetenskaplig akademisk miljö med lärare och forskare från statsvetenskap, juridik, sociologi, pedagogik och psykologi. Undervisningen kombinerar forskning och praktik, vilket gör att utbildningen integrerar forskning, teori, erfarenhet, policy och analys av aktuella skolfrågor. Rektorsprogrammet erbjuder en utbildning som ger verktyg för att leda med kunskap, trygghet och långsiktig utveckling.