Rektorsprogrammets första år består av en kurs i Skoljuridik och myndighetsutövning, 10 hp. Kursen belyser rektors uppdrag ur ett rättsligt perspektiv. Fokus ligger på skolans uppdrag samt frågor som likabehandling och skolan som arbetsgivare. Dessa teman relateras genomgående till rektors ledarskap.
BildMostphotos
Kursen ska bidra till att rektor utövar ett ledarskap som är i enlighet med gällande lagstiftning. Särskilt fokus ligger på att rektor verkar för barns och elevers rätt till en likvärdig och rättssäker utbildning. Kursen inleds med en introduktion till juridik och rättssystemets uppbyggnad, sedan behandlas författningar som har direkt relevans för förskola och skola och fördjupningar görs inom ett antal rättsområden där rektors ansvar är särskilt uttalat, här ingår även lagstiftning med betydelse för förskola och skola och rektorsuppdraget såsom diskrimineringslagen, förvaltningslagen samt offentlighet- och sekretesslagen. Kursen behandlar också rektors roll som chef och pedagogisk ledare ur arbetsrättsliga perspektiv.
Ett centralt inslag i kursen är juridisk metod. Genom tillämpningsövningar inom relevanta rättsliga områden tränas förmågan att identifiera, analysera och bedöma rättsliga problem samt att motivera och kommunicera sådana bedömningar.
Kursen syftar till att fördjupa rektors kunskaper och förtrogenhet med uppdraget. Den behandlar vad det innebär att arbeta - och leda arbete och processer - i en politiskt styrd verksamhet där styrning utövas av stat och huvudman. Skolväsendets framväxt och hur styrningen av detta har förändrats över tid beskrivs för att kontextualisera, samt öka förståelsen, för det samtida rektorsuppdraget. Rektors ansvar och mandat som chef och pedagogisk ledare i styrkedjan behandlas ur olika perspektiv och rektors beslutsfattande synliggörs särskilt.
Kursen behandlar etiska dilemman som rektor möter i sitt uppdrag. Relevanta teoretiska perspektiv introduceras och tillämpas för att rektor ska utveckla förmåga att problematisera och analysera dilemman samt kunna identifiera och motivera olika handlingsalternativ.
Studenten ska närvara vid de fyra internaten och delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under kursen. Kursen examineras genom muntliga seminarier, skriftliga individuella inlämningsuppgifter och prov. En två-gradig betygsskala tillämpas på samtliga examinerande uppgifter, Underkänd (U) och Godkänd (G). För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt betyg på samtliga examinerande uppgifter.
Anmälan till tentamen
Tentamen 1
Tentamen 2
Tentamensresultat
Kommande tentamensdatum
Tentamensdag: 16 januari 2025
Omtentamensdag: 20 mars 2025
Tentamensdag: 5 juni 2025
Omtentamensdag: 21 augusti 2025