Studieadministrativ information

Här hittar du information om vad som gäller vid studieuppehåll och studieavbrott, byte av huvudman och byte av lärosäte. Du kan också läsa om hur du själv plockar ut ett intyg och om Umu-id.

Studieuppehåll och studieavbrott

Inom ramen för Rektorsprogrammet kan en deltagare beviljas studieuppehåll för maximalt två terminer i rad. Om deltagaren blir borta en längre period får hen göra studieavbrott.

I praktiken är det inte stor skillnad mellan att göra ett studieuppehåll och ett studieavbrott. Skillnaden består i att Centrum för skolledarutveckling kontaktar deltagare som är på studieuppehåll med en förfrågan om de vill återuppta sina studier, medan en deltagare som gjort avbrott själv får kontakta Centrum för skolledarutveckling om hen vill fortsätta sina studier.

Kontakta administratör vid Centrum för Skolledarutveckling, Ewa Morén (rektorsprogrammet i norra Norrland och Småland) eller Charlotte Sedholm (rektorsprogrammet i Skåne) för att anmäla studieuppehåll eller studieavbrott.

Byte av huvudman

I samband med byte av huvudman ska den nya huvudmannens representant fylla i en länk som bekräftar bytet. Syftet med länken är att både Skolverket och vi på Umeå universitet ska få tillgång till dina nya uppgifter. Det är också ett sätt för oss att veta att den nya huvudmannen står bakom dina studier på Rektorsprogrammet. Kontakta administratör vid Centrum för Skolledarutveckling, Ewa Morén (rektorsprogrammet i norra Norrland) eller Charlotte Sedholm (rektorsprogrammet i Skåne) för att motta en länk för Byte av huvudman.

Byte av lärosäte

Om det blir aktuellt att byta till ett annat lärosäte ska deltagaren ta kontakt med det mottagande lärosätet. De tar i deras tur kontakt med oss. Bytet ska alltid ske mellan två kurser, där tidigare kurser ska vara godkända innan bytet kan ske.

Intyg

Efter avslutat rektorsprogram får du ett intyg som postas till din folkbokföringsadress. Ibland finns behov av ett intyg innan avslutad utbildning. Det är möjligt för studenter på Umeå universitet att själva plocka ut resultatintyg, detta kan du göra genom att logga in på Ladok. Du kan där skapa intyg för kurser du är antagen, registrerad eller har fått resultat på. Om du önskar få ett intyg skickat till dig sker detta via post till din folkbokföringsadress.

Umu-id

Du tilldelas ett UmU-id bland annat för att få åtkomst till lärplattform och universitetsbibliotekets artiklar. Inför första kursträffen kommer du att behöva ett giltigt UmU-id för att kunna genomföra uppgifter. För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du själv gå igenom aktiveringsguiden. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Det är bara du som är ny student som behöver aktivera ditt Umu-id - det är sedan aktivt under hela din studietid.

Vid eventuella problem med ditt Umu-id, vänligen kontakta Servicedesk.

Lärplattformen Canvas

Canvas används för att kommunicera med deltagarna och för att deltagarna ska kunna kommunicera med varandra. Deltagare lämnar också in hemuppgifter i lärplattformarna. I samband med den första kursträffen ges en introduktion i hur plattformen används.

Ewa Morén
Ekonomiadministratör, administratör