Jean-Francois Boily lab

Forskargrupp Vi forskar om mineraldriven miljökatalys: från jordskorpan till atmosfären och andra planeter.

Reaktioner på mineralytor har format jordens ständigt föränderliga miljöer och atmosfärer under geologisk tid. De upprätthåller liv på jorden och kan till och med ha spelat en viktig roll i livets uppkomst!

Vår forskningsverksamhet är till stor del inriktad på geokemiska reaktioner vid mineralytor. Det kopplar skalor av molekyler, enstaka mineralpartiklar, till enstaka makroskopiska kristaller. Exempel på forskningsintressen inkluderar tunna vatten- och isfilmer, iskärnbildning och -tillväxt samt gränsytelektrokemi. Vårt tillvägagångssätt är tvärvetenskapligt och vi blandar rutinmässigt experiment med teori.

Läs mer om forskningen

Forskningsledare

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Kemiska institutionen

Forskningsområde

Kemi, Materialvetenskap

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet

Externa finansiärer

Vattenfilmer – de tysta arkitekterna bakom kemiska omvandlingar

Nya kunskaper i kemi bidrar till kampen mot global uppvärmning och föroreningar.

Nästan 72 miljoner kronor från Vetenskapsrådet

Vetenskapsrådet har beviljat 71,7 miljoner till 20 forskare inom utbildnings-, natur- och teknikvetenskap.

Forskare använder ny teknik för att se vatten som aldrig tidigare

Forskare omdefinierar hur den bindande effekten i vatten fungerar på nanonivå.

Senast uppdaterad: 2022-03-15