Umeå center for Functional Brain Imaging

Forskargrupp Umeå center for Functional Brain Imaging (UFBI) etablerades i oktober 2001. UFBI driver och utvecklar hjärnavbildningsstudier vid Umeå Universitet och Norrlands Universitetssjukhus (NUS). Den huvudsakliga teknik som används inom UFBI är funktionell MRI men nyligen har en PET/CT med cyklotron och radiokemilabb lagts till.

Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning

UFBI är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum där avbildningstekniker används för att undersöka hjärnan.

Några av de nuvarande projekten involverar åldersrelaterade förändringar av struktur och funktionella responser samt relaterade förändringar i dopaminsystemet, träningsrelaterade förändringar i funktionella nätverk, studier av motorisk kontroll samt kliniska hjärnavbildningsprojekt på stress, stroke Parkinsons sjukdom (NYPUM) samt prekirurgisk kartläggning.

UFBI finansieras av Umeå universitet, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse samt Svenska vetenskapsrådet (VR).

Forskningsledare

Lars Nyberg
Professor, övrig/annan befattning

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för medicinsk och translationell biologi
Bortom ögonblicket – hjärnforskning då, nu och i framtiden

Hur fungerar minnet och hjärnan? Det är fokus på ett av Umeå universitets tvärvetenskapliga forskningscentrum.

Senast uppdaterad: 2018-11-22