Dialoger och möten i Arktis

Forskningsprojekt Dialogues and Encounters in the Arctic är ett samarbetsprojekt finansierat av Interreg Nord- och Lapin Liitto, som leds av det samiska utbildningsinstitutet i Inari (FIN) och som involverar partners från Umeå universitet (SE) och University of Lapland i Rovaniemi (FIN). Syftet med detta projekt är att hitta former för en dialog mellan de arktiska urbefolkningar och forskare om utmaningar som påverkar Arktis, de traditionella ekonomierna, kulturen, samhällena och ekosystemen.

Det övergripande syftet är att skapa en pilotmodell för nätverksbaserade samarbeten mellan forskare och samhällen i Arktis. Denna modell kommer att baseras på resultaten från våra workshops, genom att bearbeta den dynamik som speglas hos de inblandade aktörerna och de faktorer som påverkar urbefolkningen i Arktis, och särskilt i Sápmi, det traditionella samiska landområdena i nordligaste Europa.

Delprojektledare i Umeå

Lena Maria Nilsson
Projektledare, projektkoordinator, övrig/annan befattning

Projektöversikt

Projektperiod:

2020-01-01 2021-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Várdduo - Centrum för samisk forskning

Forskningsområde

Samisk forskning

Externa finansiärer

Interreg Nord

Projektbeskrivning

Dialogues and Encounters in the Arctic är ett samarbetsprojekt finansierat av Interreg Nord- och Lapin Liitto,  som leds av det samiska utbildningsinstitutet i Inari (FIN) och som involverar partners från Umeå universitet (SE) och University of Lapland i Rovaniemi (FIN). Syftet med detta projekt är att hitta former för en dialog mellan de arktiska urbefolkningar och forskare om utmaningar som påverkar Arktis, de traditionella ekonomierna, kulturen, samhällena och ekosystemen.

Dokumenterar kunskap hos urfolk
Syftet med projektet är att stärka urfolkens förmåga att påverka frågor som rör den egna kulturen. Projektet delar och dokumenterar kunskap och information om arktiska försörjningsstrategier, språk och kultur och ämnen som påverkar dem. Teman som matsuveränitet, miljöobservationer, urfolksdesign och innovation och muntligt berättande utforskas genom en serie workshopar som kommer att äga rum både virtuellt och fysiskt och i olika utbildningsmiljöer i det samiska samhället.

Vill skapa en pilotmodell
Det övergripande syftet är att skapa en pilotmodell för nätbaserade samarbeten mellan forskare och samhällen i Arktis. Denna modell kommer att baseras på resultaten från våra workshops, genom att bearbeta den dynamik som speglas hos de inblandade aktörerna och de faktorer som påverkar urbefolkningen i Arktis, och särskilt i Sápmi, det traditionella samiska landområdena i nordligaste Europa.

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2021-11-05