Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)
Forskningsprojekt Idag genomförs stora internationella studier där matematikkunskaper för elever från olika länder jämförs. Resultaten från dessa studier har stort genomslag och påverkar politiska beslutsfattare och det är därför viktigt att de är rättvisande.
Forskning visar att det inte är självklart att samma matematikuppgift på två olika språk mäter samma kunskaper, till exempel kan elever med olika språk men med samma matematiska förmåga ha olika stora chanser att lösa en uppgift korrekt. Ibland beror sådana skillnader på misstag när uppgifterna översätts, men orsaken kan också vara inneboende egenskaper hos de språk som uppgifterna formulerats i. Det kan till exempel handla om att vissa ord inte går att översätta ordagrant. Projektet kommer att undersöka PISA-uppgifter på tre språk för att avgöra om egenskaper hos dessa språk påverkar uppgifternas krav på läsförmåga hos lösaren.
Riksbankens Jubileumsfond, 2014-2016: 3 489 000 kr
Cris Edmonds-Wathen, PhD, postdoc
Debbie Michels, Projektassistent
Referensgrupp
Caroline Liberg, Professor
Candia Morgan, Professor
Sara Rezat, PhD
Sebastian Rezat, Professor