När IT i skolan tar form - En studie av ett avancerat användande av digitala teknologier i svensk gymnasieskola
Forskningsprojekt
Syftet med projektet är att analysera och jämföra hur digitala praktiker utvecklas i tre svenska gymnasieskolor kända för ett avancerat användande av digitala teknologier. Från ett longitudinellt och multi-nivåperspektiv undersöker projektet hur skolledare, lärare och elever vid varje skolenhet utvecklar olika former av kunskap inom och mellan olika ämnen och nivåer i skolorganisationen.
Detta forskningsprojekt fokuserar hur digitala teknologier integreras, utvecklas och förstås i tre svenska gymnasieskolor som är
kända för att på ett framgångsrikt sätt använda digitala teknologier i sin undervisning samt för administration och
organisationsutveckling. Målet för projektet är att producera en mångsidig och fördjupad forsknings- och evidensbaserad kunskap
som kan bidra till förståelse för på de sätt digitala teknologier är del av och bidrar till skolans totala utveckling såväl som att forma
olika ämnes-, lärande- och kunskapskulturer, olika strategier för skolledare och för lärares samarbeten samt för undervisning över tid.