Hoppa direkt till innehållet
printicon

När IT i skolan tar form - En studie av ett avancerat användande av digitala teknologier i svensk gymnasieskola

Forskningsprojekt Syftet med projektet är att analysera och jämföra hur digitala praktiker utvecklas i tre svenska gymnasieskolor kända för ett avancerat användande av digitala teknologier. Från ett longitudinellt och multi-nivåperspektiv undersöker projektet hur skolledare, lärare och elever vid varje skolenhet utvecklar olika former av kunskap inom och mellan olika ämnen och nivåer i skolorganisationen.

Detta forskningsprojekt fokuserar hur digitala teknologier integreras, utvecklas och förstås i tre svenska gymnasieskolor som är kända för att på ett framgångsrikt sätt använda digitala teknologier i sin undervisning samt för administration och organisationsutveckling. Målet för projektet är att producera en mångsidig och fördjupad forsknings- och evidensbaserad kunskap som kan bidra till förståelse för på de sätt digitala teknologier är del av och bidrar till skolans totala utveckling såväl som att forma olika ämnes-, lärande- och kunskapskulturer, olika strategier för skolledare och för lärares samarbeten samt för undervisning över tid.

Projektöversikt

Projektperiod

2015-01-01 2018-12-31

Finansiering

Vetenskapsrådet

Forskningsämne

Pedagogik