Fjällvandrare vid stor sten

Bild: Johnér Bildbyrå AB, Håkan Hjort

Förebyggande av åldersrelaterade sjukdomar hos kvinnor

Riskprofilering under klimakteriet och senare risk för bröstcancer

Forskningsprojekt Detta projekt har som målsättning att identifiera riskfaktorer och biomarkörer av särskild betydelse för risken att insjukna i bröstcancer efter menopaus. Just klimakteriet är en tidsperiod där stora metabola och hormonella omställningar sker hos kvinnor. Även bröstvävnaden genomgår sin sista utvecklingsfas. Att identifiera markörer som kan utnyttjas för att förutsäga vilka kvinnor som har högst risk att drabbas av bröstcancer skulle därför kunna vara av stor betydelse.

Klimakteriet är tiden före och efter en kvinnas sista menstruation (menopaus) vilket oftast sker runt 50 års ålder. Efter genomgånget klimakterium ökar kvinnors risk för flera vanliga sjukdomar inklusive bröstcancer. Projektet fokuserar därför på att identifiera biomarkörer (specifikt under klimakteriet) som kan kopplas till en ökad risk att utveckla bröstcancer 5–15 år efter menopaus.

Projektansvarig

Sophia Harlid
Forskare

Projektöversikt

Projektperiod:

2024-01-01 2034-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för diagnostik och intervention

Forskningsområde

Cancer, Folkhälsovetenskap och hälsovetenskap, Åldrandeforskning

Externa finansiärer

Stiftelsen seniorhusen

Projektbeskrivning

Vi kommer att använda oss av prover som lämnats av kvinnor när de var 50 år och följa dem tills efter 65 års ålder. Förhoppningen är att projektet ska förbättra evidensen för att erbjuda kvinnor med högre risk bättre tillgång till individanpassad prevention och screening.

För dig som tidigare har deltagit i NSHDS och som har lämnat prov och/eller data till forskning finns mer information om hur personuppgifter behandlas i forskningsprojektet här: Information till deltagare i studier.

Länkar och mer läsning:

Externa finansiärer