Bild: Johnér Bildbyrå AB, Plattform

Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU)

Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU) drivs av Lärarhögskolan och inkluderar forskarstuderande och handledare från hela universitetet. Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området verkar för att skapa en kreativ och sammanhållen forskarutbildningsmiljö i utbildningsvetenskap vid Umeå universitet.

Forskarskolans verksamhet är öppen för alla forskarstuderande vid Umeå universitet som intresserar sig för utbildningsvetenskaplig forskning. Om du är doktorand och bedriver forskning av relevans för det utbildningsvetenskapliga området är du och dina handledare därför hjärtligt välkommen att delta i forskarskolans arrangemang.

Om forskarskolan

Information om forskarskolan och ledningsgruppen

Doktorandprojekt vid forskarskolan

Läs mer om pågående eller avslutade doktorandprojekt

För forskarskolans doktorander

Här hittar du som är doktorand vid FU information om aktuella kurser, lärplattformar mm

FU:s skriftserie

Skriftserie för Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området

De senaste nyheterna

personalbilder Ida Davidsson
Kosten extra viktig för unga elitidrottare

Doktorand Ida Davidsson studerar elitidrottande gymnasieelevers komplexa matvardag.

Karin Bohman, doktorand, estetiska ämnen
Musik i teori och praktik

Hur förhåller sig teori och praktik till varandra i musikundervisningen? Ny doktorsavhandling av Karin Bohman.

Kurs hjälper doktorander förstå sin forskning ur en arktisk kontext

– Det är en ny cool tanke att min forskning är i ett arktiskt sammanhang, säger doktoranden Flora Tietgen.

Kosten extra viktig för unga elitidrottare
Publicerad: 2024-04-08

Musik i teori och praktik
Publicerad: 2024-03-26

Kurs om forskning ur en arktisk kontext
Publicerad: 2023-12-07

Blivande idrottslärare behöver stöd för bättre undervisning
Publicerad: 2023-11-24

Lärarutbildningen behöver förbättras för att få tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa.

Senast uppdaterad: 2024-03-08