Publicerad: 2022-09-13 Uppdaterad: 2024-02-01, 07:44

IT-institutionernas och företagens mötesplats firar 15 år!

NYHET Algoryx, Nasdaq, Volvo Trucks, Vitec Software Group, Codemill, Oryx Simulations och Sogeti – det är bara några av de som anmält sig till Karriärdagen IT den 15 september för att få tillfälle att möta Umeås IT-studenter.

Text: Victoria Skeidsvoll

Karriärdagen IT är mötesplatsen med stort M för Umeås IT-studenter och regionens Tech-industri. Det är här som företagen får möjlighet att presentera sin verksamhet och samtidigt knyta kontakter med både första- och sistaårsstudenter vid civilingenjörs- och kandidatprogrammen i datavetenskap, informatik, elektronik och datorteknik, vid Umeå universitet.

– Det handlar om högst välutbildade och motiverade studenter som vet sitt värde och är nyfikna på sin framtid. Många av dem får möjlighet att ta del av branscher de kanske inte tidigare tänkt sig, säger Thomas Mejtoft, programansvarig för civilingenjörsprogrammet i interaktion och design och ansvarig för Karriärdagen IT sedan 2007.

Snabba pitchar

På plats i Brashörnan vid Aula Nordica, Umeå universitet, får företagen möjlighet att pitcha sin verksamhet gentemot studenterna på en minut. Därefter kan studenterna gå runt och mingla samt ställa sina frågor och det blir också en allmän frågestund.

– Under pandemin genomförde vi Karriärdagen som lunchevent. Nu när vi äntligen får träffas på plats har intresset från företag och organisationer varit rekordstort, säger Thomas Mejtoft.

Stark utveckling

Under Karriärdagen IT:s 15-åriga historia har IT-branschen i Umeå växt i rekordfart. Studenter och forskare från Umeås institutioner ligger idag bakom flera framgångsrika internationella bolag, där många har sitt huvudsäte i Umeå. Som exempel nämner Thomas Mejtoft Elastisys, som i somras utsågs till Årets University Spin-off vid Umeågalan, Algoryx, med kunder som Toyota, Komatsu och Honda, och Codemill, som fördubblade sin omsättning under första kvartalet.

– Vi får heller inte glömma våra kontaktnät med företag och industri i norra Sverige, där det just nu pågår mycket stora investeringar. Vi har till exempel ett starkt samarbete med skogsnäringen liksom ett mycket gott samarbete med tex Boliden och LKAB, säger Thomas Mejtoft. Han menar att Karriärdagen IT skapat stora samarbets- och exjobbsmöjligheter.

– Läser man våra utbildningar vid Umeå universitet, så har man en gyllene framtid framför sig, oavsett bransch och var man vill arbeta.

Tid och plats

Karriärdagen IT 2022 äger rum torsdagen den 15 september klockan 09.00 – 15.00. Medverkar gör alla inbjudna IT-studenter samt 30 företag. Se hela listan och programmet här.