Publicerad: 2021-06-23

Arbetsintegrerad lärarutbildning för lärare i fritidshem startar hösten 2022

NYHET Lärarhögskolans regeringsuppdrag Arbetsintegrerad lärarutbildning (AIL) planerar att hösten 2022 starta ett grundlärarprogram för lärare i fritidshem.

Text: Marie Oskarsson

30 platser finns att fördela mellan de skolhuvudmän i regionen som är intresserade av att anställa en person som samtidigt utbildar sig till behörig lärare i fritidshem.

Den som studerar till lärare i fritidshem kommer även att läsa ett estetiskt eller praktiskt ämne som den får behörighet att undervisa i. Utbildningen planerar att ges med 75 procents studietakt i huvudsak på distans men med obligatoriska fysiska träffar varje termin. Det blir en utbildning på fyra år och upplägget ska möjliggöra kombination arbete och studier under hela utbildningen.

För att bli antagen till utbildningen behöver den som söker vara behörig. Behörigheten ska vara klar i månadsskiftet mars/april 2022. Fram till dess har en sökande möjlighet att komplettera sina gymnasiebetyg för att vara behörig till utbildningen.  Aktuella behörighetskrav kan du läsa om här. Grundlärarprogrammet - fritidshem

För mer information kontakta gärna

Katarina Markström
Projektsamordnare