Publicerad: 2022-10-17 Uppdaterad: 2024-02-01, 07:46

Är AI verkligen bra? – det är temat för invigningen av nytt AI-center i Umeå

NYHET Några av världens främsta AI-experter deltar vid öppnandet av TAIGA, det nya centret för transdisciplinär AI For the Good of All vid Umeå universitet. Harvard-professorn Milind Tambe, Ana Paiva, AI-professor vid Lissabons Universitet och Paul Lukowicz, projektledare för Europas största forskningsnätverk inom AI håller föredrag.

Text: Victoria Skeidsvoll

Till invigningen av det nya centret kommer också H&M Group, Boliden, IKEA, Zalando, Sogeti och andra för att medverka i utställning, rundabordssamtal och paneldebatter. I fokus är också AI inom konst och kultur, lagstiftning och management.

– TAIGA sammanför forskare från olika discipliner som tar med sig sin expertis och förenar dem med andras kunskap för att på så sätt utveckla AI som bidrar till en positiv samhällsutveckling – AI for The Good of All.
Det är världsunikt, säger Frank Dignum, AI-professor och centrets föreståndare.

Ekosystem av AI-forskning

Under hösten 2021 klubbade universitetsstyrelsen igenom sin strategi för att utveckla ett starkt, hållbart och universitetsövergripande ekosystem av AI-forskning vid Umeå universitet.

– Ett år senare kan vi nu inviga det nya fakultetsövergripande centret som under ledning av Frank Dignum kommer att bli ett starkt nav för såväl interna som internationella samarbeten med en tydlig profil – att ta oss an forskningsfrågor och samhällsproblem som annars inte är möjliga. Det känns mycket tillfredsställande, säger Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet.

För samhällets bästa

Invigningskonferensen av TAIGA den 26–28 oktober rymmer ett brett spektrum av aktiviteter öppna för alla. Besökarna får ta del av det allra senaste inom AI med några av världens främsta experter; Milind Tambe, professor vid Harvard University talar om hur AI kan användas för att förbättra kvinnors hälsa på en internationell nivå. Ana Paiva, AI-professor vid Lissabons universitet och huvudtalare vid världens största AI-konferens – International Joint Conference of AI – talar om sociala agenter, chat-bottar och sociala robotar och konsten att bygga in sällskaplighet och samarbete i AI-lösningar. Paul Lukowicz, professor och chef på German Research Center for AI, (DFKI) talar om människocentrerad AI. Lukowicz leder också arbetet i Europas största forskningsnätverk.

– Det här är några av världens främsta forskare som kommer för att tala om hur man utvecklar AI för samhällets bästa – och det i Umeå, säger Frank Dignum, föreståndare för TAIGA.

Kritiskt förhållningssätt

Viktiga frågor om AI, dess estetik och politik diskuteras under en paneldebatt med Sara Cook, professor i museistudier vid Glasgows universitet och Marion Carré, konstnär och AI-expert. Det är en diskussion som leds av Ele Carpenter, professor vid Arkitekthögskolan. Det kritiska behovet av kritisk AI-forskning är också temat under ett av TAIGAs rundabordssamtal som leds av docent Markus Naartijäärvi, juridiska institutionen. Gigantiska datamängder, GDPR, liksom stora förändringar när mänskligt omdöme ska samverka med AI är något som påverkar oss alla och där behovet av forskning är stort.

– Detta varvas med senaste nytt vad gäller t ex AI inom vård, utbildning, konst, management och samhälle liksom AI vid Umeå universitet. Besökarna får bl a möta dagens robotar och teknik, säger Frank Dignum.

H&M Group, Boliden och Umeå kommun

Att arbetslivet förändras är något som redan sker och här leder Virginia Dignum – professor vid institutionen för datavetenskap, Umeå universitet och medlem i EU-kommissionens expertgrupp inom AI, en paneldebatt där representanter från H&M Group, Boliden, sjukvården, forskare inom arbetsliv samt Umeå kommun medverkar. Och om AI kan ta beslut både snabbare och mer logiskt – behövs då de högsta företagsledningarna? Om detta pratar Alf Rehn, uppskattad talare och professor i innovation, design och management vid Syddansk Universitet.

Umeå på AI-kartan

– Vi som leder TAIGA strävar efter att utveckla kontakter inom universitetet och i forskarvärlden och bygger också ett starkt samarbete med samhälle, näringsliv och industri. Flera företag kommer för att visa nya AI-lösningar i vårt Exhibiton Space, säger Frank Dignum.

Det blir också ett hackaton främst för Umeå universitets studenter, liksom ett rundabordssamtal kring Social AI med beteendevetare, psykologer och samhällsvetare.

– AI påverkar oss alla och TAIGAs transdisciplinära förhållningssätt är starten på något nytt för alla forskare vid Umeå universitet men också för regionens Sveriges företag och samhällsaktörer. Vi befäster Umeå universitets position på den internationella AI-kartan, säger Frank Dignum.

Frank Dignum