Publicerad: 2023-05-08 Uppdaterad: 2023-05-11, 16:37

Dags för Vårpromotion – Umeå universitet öppnar för fler att bli jubeldoktor

NYHET Den 12–13 maj arrangeras Vårpromotion vid Umeå universitet. Nytt för i år är att Umeå universitet utökat möjligheten att promoveras till jubeldoktor. – Ursprungligen har endast den som promoverades för 50 år sedan kunnat bli jubeldoktor, vi har nu öppnat möjligheten även till dem som tog sin doktorsexamen för 50 år sedan. Det är ju det som vi vill uppmärksamma, säger Peter Sköld, ceremonimästare vid Umeå universitet.

Text: Johanna Fredriksson

Vårpromotionen är en av universitetets två akademiska högtider. Under två dagar i maj firas universitetets jubeldoktorer, nya doktorer, och vetenskapliga och pedagogiska pristagare. Sammantaget är det ett 90-tal personer.
Redan under fredagen den 12 maj arrangeras pedagogiska samtal i Vardagsrummet i Humanisthuset. I samband med det kommer mottagarna av de vetenskapliga priserna att hålla korta föredrag. Rektor Hans Adolfsson inleder. Arrangemanget är öppet för allmänheten och kommer även gå att följa digitalt.

Se de digitala sändningarna på live.umu.se

De senaste åren har det satsats särskilt på de digitala sändningarna, så att det inte bara ska vara möjligt utan också givande och ett fullgott alternativ till att vara med fysisk på plats.
– Det ger möjlighet för fler personer än dem på plats att kunna se och höra samtalen. Vi har sett att det finns stort intresse för det, säger Peter Sköld.

Läs mer om de pedagogiska samtalen och den digitala satsningen.

Under lördagen den 13 maj går högtidsceremonin av stapeln i Aula Nordica, i Universum. Under ceremonin promoveras doktorer och jubeldoktorer och pristagare uppmärksammas. Ceremonin följer ritualer som har rötter i den medeltida kontinentala universitetsvärlden, även om delar har förändrats genom åren och varje universitet har satt sin egen prägel på den. Alla som vill är välkomna att delta som åhörare under ceremonin, som pågår i 1,5–2 timmar. Även den sänds digitalt.

Se sändningen på live.umu.se

Därefter följer banketten för inbjudna gäster i restaurang Lingon i Universum.

Utökat möjligheten att bli jubeldoktor

Nytt för i år är att Umeå universitet beslutat att göra det möjligt för fler att promoveras till jubeldoktor. Tidigare har det varit möjligt att bli jubeldoktor 50 år efter promoveringen till doktor. Men långt ifrån alla som tagit doktorsexamen har promoverats, antingen för att de inte haft möjlighet eller för att de inte ville då det begav sig.

– Dels hade universitetet en paus från promoveringar ett tag, dels är det många som farit iväg som postdoktor till exempelvis USA eller Australien direkt efter examen och inte fått möjligheten att delta vid ceremonin i Umeå. Vi ska också komma ihåg att Umeå var känt som “det röda universitetet” och ceremonin uppfattades som en ganska borglig tradition som många inte hade något intresse av. Det finns kanske en och annan som rent av ångrat sig att de inte gjorde det, säger Peter Sköld, och fortsätter:

– Så vi har kommit fram till att vi tycker att det är schysst att erbjuda alla som examinerats som doktor för 50 år sedan att få möjligheten att promoveras. Det är ju examen som vi vill uppmärksamma, inte promoveringen i sig.

Flera andra universitet har också genomfört den här förändringen.

Åter på campus

Under pandemin blev akademiska högtider inställda under två år, vilket innebar tredubbelt antal personer som skulle uppmärksammas. Av den anledningen flyttades arrangemanget till Nolia. Men i år är antalet tillbaka på normal nivå och arrangemanget kan äga rum på campus igen.

– De akademiska högtiderna är ett par av de viktigaste dagarna för universitetet, då vi firar och uppmärksammar viktiga forskningsinsatser och pristagare som bär upp Umeå universitet. Det känns fint att vara tillbaka på campusområdet igen, säger Peter Sköld.

Peter Sköld