Publicerad: 2024-01-16 Uppdaterad: 2024-01-18, 10:24

De har skissat, designat och experimenterat

NYHET Nyligen visades resultatet av tio veckors arbete med broderi och textila tekniker. Utställningen som bar temat ”Gränser” var välbesökt och smakfullt iscensatt i Ljusgården i Lärarutbildningshuset.

Text: Per Melander

Det är fantastiskt att se hur alla studenter utvecklats under denna korta tid

Kursansvarig lärare har varit Lotta Lundstedt som berättar att utställningen visar ett projektarbete från kursen Design & Kläder A.

– Studenterna har skapat var sin kollektion bestående av tre outfits (helklädda personer) utifrån temat Gränser, säger Lotta Lundstedt. De har fått tolka temat utifrån några underteman som gruppen kommit fram till tillsammans.

Vad innebär det för kursdeltagarna, i form av arbete, praktiskt o teoretiskt?

– Utifrån workshops i färgning och broderier (handbroderi, fritt maskinbroderi och broderimaskin) som textila tekniker har de sökt efter individuella uttryck. Under 10 veckor har de skissat, designat och experimenterat. Sedan har de konstruerat och sytt upp tre plagg från kollektionen.

Hur ser det ut för kursdeltagarna, vilka vägar finns att gå vidare?

– Vi har en B-kurs inom samma ämne så det är flera av studenterna som ska börja den nu i vår.

Finns det något som slagit dig i samband med visningen?

– Det är fantastiskt att se hur alla studenter utvecklats under denna korta tid, många har ingen eller lite erfarenhet sedan tidigare av design och sömnad. Jag är imponerad över vad de åstadkommit!

I bildspelet ovan syns ett urval av det som visades på utställningen.