Publicerad: 2020-11-12

Digital kick-off för nya hållbarhetssatsningen UTRI

NYHET Nya Umeå Transformation Research Initiative (UTRI) stödjer ökade samarbeten inom hållbarhetsforskningen vid Umeå universitet, men välkomnar också samarbeten med andra universitet och aktörer inom området. På den digitala kick-offen den 30 november och 1 december syns bland andra Tedros Adhanom Ghebreyesus, hedersdoktor vid Umeå universitet samt generaldirektör vid WHO.

Text: Jonas Ericson

Trots Umeå universitets många starka forskningsmiljöer har det saknats ett forum där forskare kan samlas inför nya utlysningar inom området, där idéer kan skapas i nya möten och konstellationer och evenemang. UTRI har som mål att föra samman olika disciplinära perspektiv, personer och forskargrupper som annars inte skulle mötas.

– Jag hoppas UTRI ska ge oss nya uppslag och idéer, starkare forskning och leda till att forskare i olika miljöer vid Umeå universitet samarbetar mer för hållbar omställning, säger Joacim Rocklöv, professor vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin samt en av grundarna av UTRI.

Det finns också mindre finansieringsmöjligheter för nya forskarsamarbeten och nu i Coronatider går det också att få hjälp att organisera elektroniska konferenser.

3.6 miljoner från rektors strategiska resurs kommer under en tvåårsperiod att gå till finansieringen av UTRI och rektor Hans Adolfsson menar att deras mål ligger i linje med Umeå universitets vision.

– Det här hakar på ett bra sätt in i hur vi tänker och hur de globala hållbarhetsmålen ser ut. Att det dessutom är ett initiativ från forskarna själva är också inspirerande. Här kommer vi att kunna knyta ihop kompetenser från olika områden och ta ännu ett steg bort från stuprörstänk och bli ännu bättre på att verka tvärvetenskapligt.

Kick-off 30/11 – 1/12

Kick-off hålls måndag 30 november och tisdag 1 december som ett webbinarium.

Keynote speakers, tillika hedersdoktorer vid Umeå universitet:
• Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör WHO
• Nancy Langton, professor vid Michigan Technological University, USA
• John Anderson, professor vid Loughborough University, UK
• Michael Hall, professor vid University of Canterbury, New Zeeland.

Unga forskare kommer också att få tillfälle att presentera sina arbeten. Programmet hålls på engelska.

Moderator: Ola Nordebo.

Välkommen till två dagar fyllda med diskussioner och inspiration!

Anmälan senast 25 november.

Läs mer om finansiering, program för kick-off och anmälan på UTRI:s webbsida.

Frågor? Kontakta gärna:

Kristina Lindblom