Publicerad: 2020-11-18

Umeå universitet visar vägen med UTRI

NYHET Tedros Adhanom Ghebreyesus, hedersdoktor vid Umeå universitet och generaldirektör för Världshälsoorganisationen, kommer att vara en av huvudtalarna vid digital kick-off för Umeå Transformation Research Initiative (UTRI) den 30 november och 1 december.

Text: Jonas Ericson

Varför är initiativ som UTRI viktiga?

– COVID-19-pandemin har visat oss att det inte räcker att fortsätta som om inget har hänt för att möta de enorma utmaningar vi står inför i dag. Att bekämpa pandemin har krävt kompetens och expertis långt bortom vetenskap och medicin, inklusive allt från beteendevetenskap till digital teknik. Initiativ som UTRI visar att det endast är genom ett brett samarbete mellan olika discipliner som vi kommer kunna uppnå de globala hållbarhetsmålen.

Vilken roll kan ett universitet som Umeå universitet spela i strävan att uppnå de globala hållbarhetsmålen?

– Umeå visar vägen med UTRI och kommer vara en förebild för andra lärosäten och organisationer som är seriösa i sin strävan att uppnå målen för hållbar utveckling. Vi måste tänka utanför vår komfortzon för att skapa kreativa samarbeten som kan komma till nytta för hela världen.

UTRI:s kick-off hålls måndagen den 30 november och tisdagen den 1 december som ett online-webinar.

Anmälan senast 25 november.

För programmet och registrering:

Läs mer om Umeå Transformation Research Initiative (UTRI)

Kontakt:

Kristina Lindblom