Publicerad: 2023-01-04

Elitidrottsstudent Saga Nilsson vill fortsätta utvecklas

NYHET Saga Nilsson satsar på dubbla karriärer genom att kombinera studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning i längdskidor. Denna säsong tar hon klivet från junior- till senioråkare med målsättningen att fortsätta utvecklas.

Saga Nilsson är en av de antagna elitidrottsstudenterna vid Längdskidåkningens kompetenscentrum (LKC) i Umeå. Vid LKC kan studenterna satsa på dubbla karriärer, det vill säga kombinera studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning på längdskidor.

Saga läser sitt första år vid Programmet för internationell kris och konflikthantering, en treårig utbildning.

–Det känns bra att ha börjat plugga och komma in i nya verksamheter. Vi har tre gemensamma träningar i veckan, så jag sparras av åkare jag möter i tävlingsspåret under säsongen. Utöver träningssparringen finns många fördelar att vara en del av LKC, berättar Saga för Norran (221229).

Studenter vid LKC får bland annat tillgång till en heltidsanställd tränare, Idrottshögskolans Prestationsteam och möjlighet att anpassa sina studier efter de förutsättningar de har som elitidrottare.

Blir taggad av att möta landslagsåkare

Saga Nilsson som bara varit senioråkare i några månader har redan placerats sig i topp tio-fältet. I tävlingarna i Idre knep Saga en niondeplats i 10 km fristil. Trots att det är ett stort steg att gå från junior till senioråkare, tar Saga steget med ro.

–Jag blir taggad av att möta landslagsåkare, det är en sporre. Det är ingen som förväntar sig att en 02:a ska komma och dänga alla, så jag känner ingen press. Jag ser det som möjligheter, säger Saga i Norran (221229).