Publicerad: 2019-03-21

Engagemang kring evenemang

NYHET Vad är viktigt att tänka på inför ett evenemang i museimiljö? Studenter från Museologi B har svaret!

Hur planerar man inför ett event i museimiljö, hur sker marknadsföringen och hur tas evenemanget emot av besökarna? Det är en frågor som några av våra museologistudenter fått ställa sig själva nu under vårterminen.

Det är studenter i fortsättningskursen Museologi B som fått i uppgift att sätta sig in i arbetet med programverksamheten på Bildmuseet. Uppgiften gick ut på att inta både en observerande och aktiv roll i evenemanget - allt från att vara med under planeringen till att delta i det faktiska eventet. Utöver detta skulle de också förbereda frågor till såväl deltagare som arrangörer för att ta reda på hur evenemanget togs emot och hur arrangörerna tänker kring utförandet.

Urvalet av evenemang var brett, från Hollywoodfysik med Patrik Norqvist till Quiz, poesiläsning och dans! Evenemangen som studenterna kunde engagera sig var Entangle/Konst och fysik, Art Friday i samarbete med Samiska veckan, Konstkväll för Unga, samarbete med kulturaktör under Littfestkvällen och Årets svenska Bilderbok

Alltsammans avslutas med en redovisning där gruppens frågeställningar, planering, genomförande, intervjuer och observationer sammanställs och kopplas samman med kurslitteraturen för att sedan presenteras för resterande grupper. Tanken med arbetet är att studenterna ska få testa sina teoretiska kunskaper i praktiken, få en ökad förståelse för programverksamhet i sig och praktisk träning inför sitt framtida yrkesliv!