Publicerad: 2020-11-11

Flera forskningsbolag deltar på internationell AI-konferens

NYHET Ett flertal forskningsbolag från Umeå universitet med teknik för artificiell intelligens är utvalda till Sweden Innovation Days.

Text: Mikael Hansson

Totalt deltar 200 startups från hela världen på Sweden Innovation Days då bolagen får möjlighet att träffa tunga investerare och storbolag från hela världen. Över 2 800 deltagare från Sverige, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Indien, Israel, Japan, Sydkorea och USA deltar.

– Sweden Innovation Days är ett fantastiskt initiativ för att hjälpa bolag att skala upp och växa, och eventet har blivit en global angelägenhet, säger Maria Olofsson, verksamhetsledare vid Uminova Innovation, som är en inkubator knuten till Umeå universitet och medarrangör av konferensen.

Målet är att avknoppningsbolagen från Umeå universitet och övriga 200 AI-startups ska hitta nya kunder, samarbetspartners och investerare under de tre händelserika dagarna. Avknoppningsbolag från universitetet grundas av forskare, lärare eller studenter som tar sina resultat vidare in i en kommersiell verksamhet, exempelvis som startup-bolag.

Avknoppningsbolag från Umeå universitet som deltar i Sweden Innovation Days är: ShimmerCat, Elastisys, Nesta, Adlede, Prediktera, Algoryx, Codemill, VeRAI och C-Phrase.

Hittar investerare

Johanna Björklund är forskningsledare vid Institutionen för datavetenskap, Umeå universitet, och medgrundare av framgångssagan Codemill som möjliggör AI inom videoproduktion. Hon är också en av nyckelpersonerna i teamet Adlede som utvecklar en lösning för positiva och effektfulla matchningar inom reklam. Inom företaget finns även Mona Forsman som har en doktorsexamen från SLU och tidigare student på institutionerna för Teknisk Fysik och Datavetenskap. Där finns även Richard Lönneborg som även han har sina rötter på Institutionen för datavetenskap.

– På tidigare event har vi hittat nya investerare. Det är också väldigt bra för rekrytering och partnerskap. Ofta kan det leda till oväntade samarbeten, säger Johanna Björklund.

Forskning i AI

Ett annat forskningsbolag som deltar i konferensen är C-Phrase Technologies, också det en avknoppning från Datavetenskap, under ledning av universitetslektor Michael Minock. C-Phrase låter användare söka i och uppdatera databaser med naturligt språk, till exempel engelska eller svenska. Bolaget baseras på Michael Minocks tidigare forskning om databaser, AI och bearbetning av naturligt språk.

– Sweden Innovation Days är ett fantastiskt tillfälle att höra direkt från stora företag om vad de verkligen behöver. Sådana samtal hjälper till att styra utvecklingen mot lösningar för verkliga problem. Jag ser gärna att dessa företag använder C-Phrase till sina egna databaser, säger Michael Minock.

För att hitta rätt matchning har inför konferensen gjorts analyser av de behov som alla anmälda storbolag har och vilka tekniklösningar som flera hundra nationella och internationella startups kan erbjuda.

– I länet har vi världsledande industrier som behöver komma ut globalt och hitta ny kompetens. Vi ser att AI-forskningen på Umeå universitet resulterar i många spännande bolag. Vi måste vara proaktiva och hjälpa dem att komma ut på marknaden, säger Maria Olofsson.