Publicerad: 2023-11-21

Förstärkt arbete med lika villkorsfrågor i Medfaks ledning

NYHET Dekan vid Medicinska fakulteten tillskapar en ny ledningsfunktion för att stärka det strategiska arbetet på fakultetsnivå med lika villkor och mångfald. Christina Ljungberg, universitetslektor i handkirurgi, utnämns till vicedekan med ansvar för frågor som rör lika villkor, mångfald, inkludering och värdegrund.

Text: Ola Nilsson

– Utnämningen är en ansats att under en period lägga extra fokus från ledningsnivån på dessa oerhört viktiga frågor, särskilt ur ett strategiskt perspektiv. Det handlar inte bara om att motverka kränkningar utan också om att kompetens ska tas till vara, och det stannar inte vid målformuleringar utan ska följas kontinuerligt ut i verksamheten, säger Patrik Danielson, dekan vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet.

Christina Ljungberg förordnas av dekan till den nya ledningsposten från 1 februari 2024 till 30 juni 2025, det vill säga under återstoden av dekan Patrik Danielsons nuvarande mandatperiod. Christina Ljungberg är universitetslektor/överläkare i handkirurgi och excellent lärare vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, där hon tidigare också varit prefekt 2016 – 2022. Christina är sedan 2009 engagerad i ledningen för läkarprogrammet och är även studiesamordnare för de fyra studieorterna samt ordförande för programrådets studiesociala utskott.

– De olika uppdragen har ökat mitt intresse för frågor rörande lika villkor och jag ser fram emot att också vidga min egen kunskap inom området. Även om jag vet att det sedan länge bedrivs en hel del arbete för lika villkor, hoppas jag kunna tillföra något i en strategisk samordnande funktion på fakultetsnivå och förhoppningsvis på sikt bredda intresse och medvetenhet bland våra chefer och medarbetare för att tillämpa integration och lika villkor i vårt dagliga arbete, säger Christina Ljungberg.

Både som arbetsgivare och som utbildningsanordnare har universitetet enligt lag en skyldighet att motverka diskriminering och att arbeta för allas lika rättigheter och möjligheter. I uppdraget lika villkor vid Umeå universitet ingår dels att arbeta med jämställdhetsintegrering, dels att motverka särbehandling enligt de sju diskrimineringsgrunderna som finns i diskrimineringslagen: Kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning samt ålder.

Vicedekanens strategiska arbete med lika villkor, mångfald, inkludering och värdegrund vid Medicinska fakulteten kommer att ske i nära samarbete med fakultetens likavillkorshandläggare, Henna Harinen, och med de likavillkorsansvariga ledamöterna i fakultetens olika centrala organ:

– Att en person i ledningen får strategiskt ansvar förtar inte mitt eller andra chefers ansvar att förebygga och åtgärda diskriminering och åstadkomma lika villkor. Men med en särskilt utsedd person i ledningen med tid avsatt, är min förhoppning att vi ska kunna kraftsamla kring likavillkor, mångfald, inkludering och värdegrund under den tid som är kvar av den här fakultetsledningens mandatperiod, säger Patrik Danielson.

Fakultetsnämnden vid Medicinska fakulteten har tidigare beslutat om en nyordning, där centrala strategiska organ ska ha en likavillkorsansvarig så att det perspektivet genomsyrar hela organisationen.

Patrik Danielson
Professor, överläkare, professor