Publicerad: 2019-10-25

Framgångsrik workshop i samisk kokkonst

NYHET Torsdagen den 24:e oktober avslutades en två dagar lång workshop i samisk matkultur, matlagning och matupplevelser med en välbesökt föreläsning i Ljusgården, Lärarhuset.

Text: Oscar Sedholm

Ljusgården var fullsatt i torsdags för avslutningsföreläsningen på en workshopen som inkluderade både metoder och traditionell samisk kunskap när det kommer till mat. Talare på eventet var den samiska kocken Ann Sparrok, universitetslektor Madeleine Eriksson, vicerektor Dieter Müller, föreståndare för Restauranghögskolan Carita Bengs, och Ella-Carin Blind som representerade Slow Food Sápmi. Björn Norén hjälpte till att organisera föreläsningen, och Arcum bidrog med finansieringen genom Arcums strategiska medel.

Några viktiga frågor som lyftes under föreläsningen var förhållandena för bärindustrin i Sverige, hur man tar tillvara på traditionell kunskap för att föra den vidare till nya generationer och möjligheterna att skapa utbildningar och kurser i samisk gastronomi i framtiden.

Här kan du lyssna på Sameradions reportage, med en intervju av Ann Sparrok.

Carita Bengs
Björn Norén