Publicerad: 2023-09-27 Uppdaterad: 2023-10-12, 12:58

Umeå stod värd för folkrättsdagen

NYHET I år stod Juridiska institutionen vid Umeå universitet värd för den årliga folkrättsdagen för första gången. Inledande talare var professor Kal Raustiala, UCLA, som pratade om hur FN:s fredsbevarande insatser föddes för 75 år sedan. Ola Engdahl, utrikesdepartementet (UD), var även han en av de inbjudna talare som pratade om världsläget och vad UD arbetar med just nu.

I år stod Juridiska institutionen värd för folkrättsdagen. Det är en årlig nationell konferens som samlar forskare och doktorander i folkrätt vid de svenska lärosätena. Värdarna Fanny Holm, universitetslektor, och Karin Åström, universitetslektor, var mycket nöjda med dagen. –Det var en trevlig dag med många intressanta presentationer om aktuella folkrättsliga ämnen, säger Karin. Konferensen lockade gäster från hela Sverige och den inledande talaren kom hela vägen från University of California, Los Angeles (UCLA).

Kal Raustiala, professor vid UCLA, höll den inledande presentationen om startskottet för FN:s fredsbevarande styrkor för 75 år sedan. Han gav ett engagerat föredrag om huvudpersonen Ralph Bunche, och tog hjälp av historiska bilder för att berätta om hans roll i införandet av de fredsbevarande insatserna. Dag Hammarskjöld nämndes också som en av nyckelpersonerna vid införandet av de första insatserna. –Det var ett intressant föredrag som påminde oss om att inte glömma de personer som står bakom alla de system vi har idag, sammanfattade Fanny.

Under dagen delades gruppen upp i olika sessioner för mindre diskussioner och presentationer. Bland annat hade doktorander från svenska lärosäten ett separat möte där det bestämdes att etablera ett nätverk för doktorander i folkrätt i Sverige. Tanken med nätverket är att knyta doktoranderna närmare varandra för att underlätta ett smidigare utbyte av erfarenheter och råd, och att uppmuntra till samarbeten och gemensamma initiativ. –Till en början kan det konkret röra sig om att tipsa varandra om forskarkurser, seminarier, konferenser och projekt, men även se till att ses tillsammans med jämna mellanrum. Behovet av folkrättslig expertis ser ut att öka framöver och då finns det stora fördelar med tätare samarbeten folkrättsforskare emellan, berättar Emil Wistrand Johansson, doktorand, Umeå universitet.

Ola Engdahl, folkrättsrådgivare vid utrikesdepartementet (UD), var inbjuden att tala om vad UD arbetar med inom folkrätt just nu. Han förklarade att det mesta de gör för tillfället genomsyras av Rysslands aggression mot Ukraina, och kommer så att göra under lång tid framöver. Han nämnde även koranbränningarna i perspektivet mänskliga rättigheter.

Värdskapet för folkrättsdagen flyttar mellan lärosätena varje år, och i år var första gången det arrangerades i Umeå. I fjol var det Göteborg som stod värdar och nästa år är det Stockholms tur.  –Det var roligt att vi i Umeå för första gången stod värd för folkrättsdagen och att så många hade hittat hit, säger Fanny.

Folkrättsdagens talare

Keynote speech by Prof. Kal Raustiala, UCLA: From Palestine to Suez: Ralph Bunche and the Birth of UN Peacekeeping

Ola Engdahl, Principal Legal Adviser on International Law at the Swedish Ministry for Foreign Affairs: Current International Law Issues at the Ministry for Foreign Affairs

Felix Bockel, Umeå: Interpretative Trends and the Interplay between Legal and Political Discourse in Pushback Cases at the ECtHR