Publicerad: 2022-09-02

Katrine Riklund prisas för bildmetodik

NYHET Svenska Läkaresällskapet har beslutat att tilldela professor Katrine Riklund vid Umeå universitet, Tage Sjögrens pris, för hennes betydande insatser inom den radiologiska bilddiagnostiken.

Text: Ola Nilsson

Katrine Riklund, professor vid Institutionen för strålningsvetenskaper, prorektor samt överläkare vid Bild- och funktionsmedicin, Norrlands universitetssjukhus, belönas för att hon i sin forskning på ett enastående sätt kombinerat sina två specialiteter, radiologi och nuklearmedicin.

Katrine har både nationellt och internationell drivit utvecklingen av en ny bildmetodik benämnd ”Hybrid Imaging”. Metoden har utvecklats genom extensiv forskning och kombinerar radiologisk morfologi och nuklearmedicinsk molekylär funktion som bidragit till betydande förbättring och precision av diagnostik och behandling inom ett flertal sjukdomstillstånd.

Forskningen har även visat sig vara av stor betydelsefull inom behandlingsuppföljning. Katrine har även under lång tid varit nationellt drivande för att på ett inspirerande sätt sprida etablerad och ny kunskap till nya och erfarna kollegor.

Prissumman är 75 000 kronor. Prisutdelning äger rum 8 november 2022 under Svenska Läkaresällskapets Årshögtid.

Katrine Riklund
Övrig/annan befattning, professor, överläkare