Publicerad: 2024-01-22

Månadens humanist: Matilda Marshall

NYHET Hon är lektor i etnologi med både undervisning och forskning. I sin forskning fokuserar hon främst på hur olika föreställningar om hållbarhet görs meningsfullt och blir till vardagliga tillämpningar och praktiker.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Efter gymnasiet brottades jag ständigt med vad jag ville ”bli”. Museisektorn verkade lite intressant och när jag undersökte utbildningsvägar dök ordet etnologi upp. Jag hade aldrig hört talas om etnologi, så jag läste på, blev nyfiken, sökte och hittade rätt.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora ger oss viktiga metoder och perspektiv oss att komma närmre varför vi är de vi är genom exempelvis språket, historien, litteraturen, men också genom våra erfarenheter och meningsskapande.

– För mig är humaniora grunden för att kunna förstå de utmaningar som vi möter såväl i vardagen som i samhället.

– Som ett exempel: för att möjliggöra att en grupp människor ska kunna leva mer hållbart, så behöver vi också förstå de sociala och kulturella processer som gör det meningsfullt att leva på det vis de gör idag.

– Det kan innebära att studera de historiska processerna och de kulturella normerna som påverkar hur vi bor, äter, reser eller klär oss.

Vad jobbar du med?

– Idag arbetar jag som lektor i etnologi med både undervisning och forskning.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– När jag började läsa etnologi var det som att få nya aha-upplevelser hela tiden. Genom föreläsningarna, litteraturen och alla praktiska övningar fick jag nya sätt att se på vardagen och samhället. Vi fick testa många nya metoder som jag aldrig mött på gymnasiet. Jag vill att studenterna ska få möjlighet att känna samma upplevelse.

Vad är roligast i jobbet?

– Att genom både undervisning och forskning ständigt lära sig något nytt och få nya perspektiv och idéer.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Tillåt dig att ta en termin eller ett år att testa något du finner spännande, något som gör dig nyfiken. Du kommer med stor säkerhet få möta nya perspektiv och metoder som du kan ta med dig till framtida studier och i livet generellt.