Publicerad: 2023-09-27

Mittuniversitetet besökte Humlab

NYHET Forskare och lärare från Mittuniversitetet besökte Humlab för att knyta närmare kontakter och för att respektive verksamhet skulle få en inblick i varandras tekniska miljö och kompetens.

– Vi har haft en mycket givande dag tillsammans. Kunskapsutbytet oss emellan: en enhet och en institution från två av Sveriges nordliga universitet, vilka båda har avancerade labbmiljöer och infrastruktur, har gett oss nya uppslag kring hur vi kan fortsätta utvecklas. Den geografiska placeringen är betydelsefull och vi kommer fortsätta vår diskussion kring möjliga samarbeten inom forskning och labbverksamhet i norra Sverige, säger Karin Danielsson, föreståndare för Humlab.

Tisdagen den 19 september gästades Humlab av representanter från Institutionen för psykologi och socialt arbete (PSO) vid fakulteten för Humanvetenskaper, Mittuniversitetet. Institutionen är lokaliserad på Campus Östersund och bedriver både campus- och distansundervisning. Vid PSO bedrivs både grundforskning och tillämpad forskning. Institutionen har också byggt upp Psykologilaboratoriet som är ett omfattande laboratorium med goda resurser för psykologisk forskning: alltifrån grundläggande psykofysiologisk, kognitiv-emotionell och stressrelaterad forskning till miljö- och socialpsykologiska studier samt arbetssimuleringar av olika slag.

Under dagen presenterade respektive miljö sina fokusområden, pågående forskningsprojekt samt forskningsinfrastrukturer. Besökarna från PSO fick även en rundtur i Humlabs lokaler och en demonstration av två av de tekniska resurserna som finns i Humlab:

Jim Robertsson visade Humlabs nyinstallerade Motion Capture-utrustning som finansieras av Kempestiftelserna. Utrustningen kommer användas för att utforska nya möjligheter för digital humaniora vid Humlab samt inom fyra nationella forskningsinfrastrukturer där Humlab ingår.

Mattis Lindmark visade Humlabs VR-utrustning och besökarna fick utforska några av de projekt inom forskning och samverkan som utrustningen har använts till. På Humlab Showcase presenteras flera av nuvarande och avslutade projekt.

Från Mittuniversitetet deltog:

Ulrika Danielsson, prefekt

Charlotte Andoh-Appiah Universitetslektor, proprefekt

Magnus Israelsson universitetslektor i socialt arbete, programansvarig för Socionomutbildning

Jens Bernhadsson, adjunkt och doktorand, psykologilaboratorieansvarig:

Gunilla Egonsdotter, universitetslektor

Lena Werner, studierektor (utbildnings- & bemanningsfrågor psykologi)