Publicerad: 2022-10-07 Uppdaterad: 2022-10-12, 08:05

UMCR-affilierade nya professorer högtidsföreläser

NYHET Fem nya professorer affilierade till Umeå Centre of Microbial Research, UCMR, installeras vid Årshögtiden vid Umeå universitet: Anna Överby Wernstedt, Christian Hedberg, Richard Lundmark, Felipe Cava och Constantin Urban. Torsdagen den 13 oktober håller de öppna föreläsningar som äger rum i Samhällsvetarhuset och Humanisthuset.

Text: Ingrid Söderbergh

Årshögtiden vid Umeå universitet är en viktig ceremoni där universitetet installerar nya professorer, promoverar hedersdoktorer och delar ut vetenskapliga priser och förtjänstmedaljer. På grund av pandemin år årets Årshögtid en sammanslagning av högtiderna 2020, 2021 och 2022.

Det är tradition att professorer, hedersdoktorer och pristagare håller öppna föreläsningar. Fem nya professorer vid UCMR installeras och här är schemat för deras föreläsningar vid Umeå universitets torsdagen den 13 oktober.

Schema:

10.00

Fästingvirusets väg till hjärnan – kan det stoppas?
Anna Överby Wernstedt, professor i immunologi med inriktning mot virala infektioner, Institutionen för klinisk mikrobiologi – Eric K. Fernströms pris 2021
Humanisthuset, Rum för lärande

14.00

Kemiska verktyg i biologisk forskning
Christian Hedberg, professor i organisk kemi, Kemiska institutionen
Samhällsvetarhuset, S 213

14.00

Cellens nanoarkitektur – roll vid infektion och fetma?
Richard Lundmark, professor i histologi med cellbiologi, Institutionen för integrativ medicinsk biolog
Humanisthuset, Hörsal F

14.30

Bacterial cell wall homeostasis and plasticity: from fundamentals to antimicrobial targeting
Felipe Cava, professor in infection biology, Department of molecular biology.
Humanities Building, Lecture Hall F

16.00

En värld i förändring gynnar nya och farliga infektioner – risker och möjligheter!
Constantin Urban, professor i immunologi, Institutionen för klinisk mikrobiologi
Humanisthuset, Hörsal F

Akademiska högtider

Vid Vårpromotionen och Årshögtiden firar vi universitetets akademiska framgångar och utnämningar.

UCMR logga, vit på böå bakgrund
UCMR - Umeå Centre of Microbial Research

UCMR är ett Linnaeus Center of Excellence som främjar banbrytande tvärvetenskaplig mikrobiell forskning.