Publicerad: 2022-09-22

Rapporten Snabbtänkt – forskare om valet och valrörelsen

NYHET Elva dagar efter valet publiceras rapporten ”Snabbtänkt – reflektioner från valet 2022”. Fyra forskare från Umeå universitet är med och analyserar valet och valrörelsen.

Text: Josefin Laestadius

Genom analyser och reflektioner i ett kortare format riktad till en bred läsekrets ger 99 forskare från 25 lärosäten och organisationer sin syn på valet och valrörelsen. Från Umeå universitet medverkar Johanna Arnesson, biträdande lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, Anna-Britt Coe, docent i sociologi, Jesper Enbom, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och Johan Hellström, docent i statsvetenskap.

Johanna Arnesson skriver tillsammans med Christina Grandien från Mittuniversitetet om svenska politiker i sociala medier, framför allt Youtube-kanalerna som tillhör partiledarna Annie Lööf och Ebba Busch. Temat är partiledarvloggar, polfluencers, och parasocialitetens betydelser för valet.

Påverkansarbete och politisk microtargeting

Anna-Britt Coe reflekterar över valrelaterade processer som sker bakom kulisserna och ger exempel på hur ideella föreningar som Hela Sverige ska leva, Naturskyddsföreningen och Rädda Barnen, på olika nivåer försöker påverka politiska partier.

Jesper Enbom skriver om de datadrivna valkampanjernas tid och det som kallas politisk microtargeting, som handlar om att hitta väljargrupper som går att övertyga eller mobilisera de väljare som redan stödjer partiet.

Johan Hellström skriver om regeringsbildning i ett polariserat politiskt landskap och tar upp frågan om vad som kommer att hända efter att en regering har bildats. Han konstaterar att samarbetet med all sannolikhet kommer att prövas i en tid med bland annat hög inflation och skenade energipriser.

Rapporten Snabbtänkt

Rapporten finns att ladda ned via https://www.snabbtankt.se/ och presenterades även den 22 september vid ett livesänt seminarium i Stockholm. Mittuniversitets forskningscentrum Demicom leder satsningen. Läs mer om forskningssamarbetet via länken ovan.