Publicerad: 2022-12-09 Uppdaterad: 2022-12-14, 15:03

Renbeteskommissionen från 1913 digitaliserad

NYHET Arktiskt centrum och Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG) och Umeå universitetsbibliotek har digitaliserat Renbeteskommissionen från 1913.

Umeå universitetsbibliotek har under året arbetet med att digitalisera Renbeteskommissionen från 1913. Arbetet genomfördes inom ett forskningsprojekt vid Arktiskt centrum och EMG som handlar om forskning kring olika ekologiska förändringar i fjällvärlden.

– Vi är väldigt glada över det goda samarbetet med Arkiv och specialsamlingar. Det sparar mycket tid och resurser för oss när man kan arbeta med digitaliserade volymer säger Jon Moen, professor vid EMG.

Kommissionens handlingar innehåller material från flera resor i områden norr om Torneträsk och upp genom Troms fylke i Norge för cirka 100 år sedan. Bland annat innehåller materialet statistik, intervjuer, kartor och fotografier men även noggranna noteringar kring till exempel växtligheten längs lederna.

– Det är ett intressant material som vi nu kan göra tillgängligt för forskning genom detta samarbete. Nu var det våra ekologer som hörde av sig kring digitaliseringen men jag tror även att det har en relevans för forskare och studenter inom till exempel historia, kulturgeografi och samiska studier. Det är också bra och roligt att vi så här direkt i en anda av öppen vetenskap gör materialet helt fritt och tillgängligt. Det gör att alla som är intresserade och vill forska på materialet nu får möjlighet säger Ulf Sandqvist, avdelningschef för Arkiv och specialsamlingar vid biblioteket.

Renbeteskommissionen 1913