Publicerad: 2022-06-07

Öppet fartyg i Stockholm – ökad kunskap för hållbara hav

NYHET Sveriges tre forskningsfartyg R/V Svea, R/V Skagerak och S/V Ocean Surveyor ankrar upp utanför Fotografiska vid Stadsgårdshamnen den 9 juni. Speciellt inbjudna gäster – forskare och beslutsfattare och H.K.H. Kronprinsessan Victoria – besöker fartygen. Umeå marina forskningscentrum, UMF, medverkar under dagen med en miniföreläsning om mikroskopiska plankton och värdet av forskningsfartyg.

Text: Ingrid Söderbergh

– Jag kommer prata om betydelsen av bakterier och andra mikroorganismer i havet för både ekologi, havsmiljötillstånd och klimateffekter. Dessutom belyser jag vikten av att ha forskningsfartyg för att kunna studera dem, säger professor Johan Wikner, Umeå marina forskningscentrum och Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet.

Det behövs mer kunskap om havet och dess tillstånd för att kunna fatta hållbara beslut om denna livsviktiga resurs. Välutrustade fartyg som möjliggör expeditioner i öppet hav för både forskning och miljöövervakning är en förutsättning för det.

Torsdagen den 9 juni visar några av Sveriges nyckelaktörer betydelsen av Sveriges fartygsbaserade forskning och miljöövervakning för vår framtid.

På eftermiddagen hålls miniföreläsningar om hur fartygsbaserad forskning och miljöövervakning bidrar till samhällsnytta. Bland föreläsarna märks professor Johan Wikner, Umeå marina forskningscentrum och Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet.

Den 11 juni bjuds allmänheten in på forskningsfartygen Svea och Skagerak,

Arrangörer

Öppet fartyg arrangeras av Sveriges lantbruksuniversitet tillsammans med SMHI, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Sveriges geologiska undersökning, Polarforskningssekretariatet och Havs- och vattenmyndigheten.

SLU och SMHI (R/V Svea), Göteborgs universitet (R/V Skagerak) och Sveriges geologiska undersökning (S/V Ocean Surveyor) samverkar kring visningen av fartygen.

Mer information om fartygen