Publicerad: 2022-10-03

Temadag för att motverka sexuella trakasserier i akademin

NYHET Vid Umeå universitet pågår arbete för att göra universitetet bättre rustat att främja, förebygga och därigenom motverka fall av trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling. Nu bjuds alla anställda och studenter vid universitetet in till en temadag. – Ett sätt att motverka sexuella trakasserier är genom utbildning, säger Britt-Inger Keisu, föreståndare vid Umeå centrum för genusstudier, UCGS, som arrangerar dagen.

Text: Johanna Fredriksson

Under våren fick forskare vid Umeå centrum för genusstudier uppdrag av rektor Hans Adolfsson att göra en rapport om genusbaserad utsatthet bland studenter och anställda vid Umeå universitet. Rapporten var en analys av en nationell prevalensstudie av sexuella trakasserier och genusbaserad utsatthet i akademin.

– Som ett led i arbetet ville vi också arrangera en temadag, säger Britt-Inger Keisu, föreståndare vid Umeå centrum för genusstudier, UCGS, som arrangerar dagen.

Den 11 oktober erbjuds alla studenter och anställda vid Umeå universitet att delta i temadagen ”Att motverka sexuella trakasserier i akademin”.
– Vi har bjudit in intressanta föreläsare och de som vill kan titta på en film av och med Sara Ahmed med efterföljande diskussion, säger Britt-Inger Keisu.

Filmvisning med diskussion

Filmen som visas heter ”Complaint as a queer method”. Det är en inspelad föreläsning av Sara Ahmed, en brittisk kultur- och samhällsteoretiker som tidigare var professor vid University of London, men avgick från sin tjänst under 2016 i protest mot universitetets otillräckliga hantering av sexuella trakasserier mot studenter. Introduktion och diskussionen efter filmen leds av Annelie Brännström Öhman, professor i Litteraturvetenskap, kultur och media vid Umeå universitet.

Exklusivt för anställda erbjuds en workshop med civilkurage-övningar och diskussioner. Workshopen har ett begränsat antal platser och kräver föranmälan.

Varför ska studenter och medarbetare prioritera den här dagen?
– Som rubriken avslöjar tänker vi att ett sätt att motverka sexuella trakasserier är genom utbildning. Vi hoppas att ansvarsgörande då blir tydligare, att det både är ett arbetsmiljöproblem och ett maktmissbruk, säger Britt-Inger Keisu och fortsätter:

– Vi vet att både anställda och studenter är utsatta för sexuella trakasserier och att det förekommer inom alla discipliner. Därtill att sexuella trakasserier upprätthåller och återskapar akademins olika strukturer och ojämlikhet och dessa kränkande handlingar är ovärdigt ett lärosäte med policy om nolltolerans och allas lika värde.

Temadagen hålls på svenska och äger rum i lokaler på Campus Umeå.