Publicerad: 2019-04-08

Umeåforskare leder världsmöte om klimat

NYHET Representanter för världens regeringar, världshälsoorganisationen WHO, EU och internationella forskningsfinansiärer samlas i Stockholm 9-10 april. Ett av mötena blir ett rundabordssamtal om klimatförändringar och hälsa, som leds av Maria Nilsson vid Umeå universitet.

Text: Ola Nilsson
Maria Nilsson berättar om mötet och klimatutmaningar

Intervju: Pegah Zarassi. Film: Simon Öhman Jönsson.

Maria Nilsson är, förutom sitt jobb som docent vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa, även klimatambassadör för Västerbotten. Hon ingår dessutom i en expertgrupp om klimatförändringar under det europeiska vetenskapliga rådet EASAC som ska förse beslutsfattare inom EU och medlemsländerna med oberoende information i vetenskapligt och politiskt angelägna frågor.

Till rundabordssamtalet om klimatförändringar och hälsa där Maria Nilsson ska fungera som moderator, har hon också kunnat önska vilka hon helst skulle vilja ha med. Bland andra kommer ledningspersoner från Bill & Melinda Gates Foundation att delta.

Läs mer om World Health Organization Partners Forum

För mer information, kontakta gärna:

Maria Nilsson