Publicerad: 2024-02-26

Våld mot samiska kvinnor – ny rapport på internationella kvinnodagen

NYHET Hur drabbas samiska flickor och kvinnor av våld och hur ser deras möjligheter ut till stödinsatser? Statsvetaren Jennie Brandén och hennes kollegor från forskargruppen Lávvuo fyller viktiga kunskapsluckor med sin nya forskningsrapport.

Våld mot kvinnor är ett av de största hoten mot flickors och kvinnors hälsa, globalt såväl som nationellt. Samtidigt har kunskapsläget och forskning om hur det drabbar samiska kvinnor hittills varit en ”blind fläck”, vilket Sverige också fått kritik för från Europarådet.

På uppdrag av Sametinget har forskarna inom forskningsprojektet Våld mot samiska kvinnor sedan 2021 haft i uppdrag att öka kunskapen och föreslå åtgärder för att utveckla metoder och strategier för att bättre kunna möta och förebygga våld mot samiska kvinnor.

– Vi har undersökt förekomsten av våldsutsatthet bland olika grupper av samiska kvinnor men även vilka kunskaper och erfarenheter av våld mot samiska kvinnor som finns inom samhällets stödfunktioner, säger Jennie Brandén, statsvetare och postdoktor vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa.

Vi hoppas att det som framkommer i rapporten kommer att leda till förändring och att regeringen och andra aktörer tar ett större ansvar för att motverka våldet mot samiska kvinnor.

Rapporten Våld mot samiska kvinnor innehåller en kvantitativ del med fokus på statistik samt en kvalitativ del med intervjuer med över 30 personer, varav 12 samer, som arbetar inom samhällets stödstrukturer för våldsutsatta i olika delar av den svenska delen av Sápmi. Rapporten innehåller också fem konkreta åtgärdsförslag riktade till Sveriges regering.

– Vi hoppas att det som framkommer i rapporten kommer att leda till förändring och att regeringen och andra aktörer tar ett större ansvar för att motverka våldet mot samiska kvinnor, säger Jennie Brandén.

Rapporten lanseras på internationella kvinnodagen den 8 mars på Kvinnohistoriskt museum och förutom en presentation av rapportens resultat blir det poesiläsning med författaren och poeten Stina Inga. Det blir även panelsamtal med bland annat politiker och personer från forskningsprojektets referensgrupp.

I samtalet:

Marie Persson Njajta, sametingspolitiker och deltagare i referensgrupp för projektet

Jonas Karlberg (V), regionråd i Västerbotten med ansvar för jämställdhet och jämlikhet

Káren-Ann Hurri, representant från Niejda och deltagare i referensgrupp för projektet

Ida Persson Labba, journalist, medverkade i dokumentären "Tystnaden i Sápmi"

Jennie Brandén, Umeå universitet

Moderator är Kristina Sehlin MacNeil, biträdande föreståndare vid Várdduo – Centrum för samisk forskning vid Umeå universitet.

Eventet är ett samarbete mellan Umeå universitet, Sametinget, Kvinnohistoriskt museum och Jämställdhetsutskottet i Umeå kommun. Målgrupp är det samiska samhället, allmänhet, tjänstepersoner och politiker med intresse för frågan.

Program lansering av rapporten Våld mot samiska kvinnor

Fredag den 8 mars, 2024 kl. 15.00–17.00

15.00 Poesiläsning Stina Inga

15.15 Presentation av rapporten
Jennie Brandén, projektledare och huvudförfattare, Lávvuo, Umeå universitet

16.10 Samtal om rapporten

16.55 Poesiläsning Stina Inga

Plats: Kvinnohistoriskt museum, Väven Umeå
Fri entré

Läs mer och se livesändning på Kvinnohistoriskt museums webbplats.

För frågor kontakta gärna:

Jennie Brandén
Postdoktor, gästlärare