Publicerad: 2022-04-20

Nominera till Várdduos vetenskapliga pris och ansök om studentstipendium för 2022

NYHET För att öka intresset för samisk forskning och främja kunskapsspridningen utdelas årligen Várdduos vetenskapliga pris och Várdduos studentstipendium.

Nominerings- och ansökningsperioden för 2022 är nu öppen.

Nominera till det vetenskapliga priset
Várdduos vetenskapliga pris tilldelas någon som har gjort betydande insatser inom/för den samiska forskningen. Skicka in nomineringar till det vetenskapliga priset med motivering senast den 17 juni till Várdduos föreståndare Christina Storm Mienna.
Märk nomineringen vaa 2.1.7-21-22

Ansök om studentstipendier
Studentstipendiet delas ut till uppsats som bearbetar forskningsfrågor med samisk tematik på ett förtjänstfullt sätt. Ansök om studentstipendiet genom att skicka uppsats och följebrev med motivering samt beskrivning av ämnets betydelse till Várdduos föreståndare Christina Storm Mienna. Sista dag att inkomma med ansökan är den 17 juni.
Märk ansökan med vaa 2.1.7-20-22

Priset och stipendierna finansieras av Sametingets kulturnämnd och delas ut i samarbete med Såhkie - Umeå sameförening.

Välkommen in med din nominering/ansökan!

Mer information finns på vår hemsida

- Várdduos vetenskapliga pris
- Várdduos studentstipendium