Publicerad: 2022-04-29

Veckans humanist: Anders Jansson

NYHET Han är museiintendent och biträdande museichef på Bildmuseet där han främst arbetar med att producera utställningar och andra former av projekt.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– I grundskolan var det de humanistiska ämnena som intresserade mig mest, och som jag upplevde jag hade viss fallenhet för. Det, plus ett tidigt och stort kulturintresse, hjälpte till.

– I skolan såg jag nog inte mina intressen som ett framtida jobb men när den insikten kom så kändes det ganska självklart.

Vad betyder humaniora för dig?

– Det betyder väldigt många olika saker. Det kan låta storslaget men humaniora och konst är att studera vad det innebär att vara människa och alla våra sidor, från de det vackra till det grymma. Inte minst så utforskar du de existentiella villkoren för mänskligheten och betydelsen av allt vi tar oss för.

– Större delen av mitt yrkesliv har jag arbetat inom offentlig sektor, och jag har studerat t.ex. filosofi, det har varit viktiga verktyg på fler sätt än jag nog föreställde mig när jag tog kurserna. Det ger fler perspektiv på det arbete vi gör och varför vi gör det.

Vad jobbar du med?

– Jag arbetar som museiintendent och biträdande museichef på Bildmuseet där jag främst arbetar med att producera utställningar och andra former av projekt.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– I mitt arbete får jag vara med och göra världen större. Det finns i samtidskonsten möjligheter för människor att mötas kring vårt samhälles och vår tids största frågor.

– I de mötena, om det så är med publiken, konstnärer eller kollegor, sker ofta magiska och omvälvande saker. När vi lyckas så föds nya insikter, ny kunskap och inte bara hos publiken. I mötet så ger de mig samma sak.

Vad är roligast i jobbet?

– Det roligaste är att du lär dig något nytt varje dag. Min erfarenhet är att vi som söker oss till de här yrkena är kreativa och nyfikna och det finns inget roligare än att upptäcka världen med sådana personer

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Sök! Oavsett vad du kommer att arbeta med i framtiden så kommer du ha nytta av dina studier. Du kommer lära dig att se på problem, människor och samhället på många olika sätt. Och du kommer ha väldigt roligt när du gör det. Så förutom att vara ett bra verktyg i arbetslivet så berikar det privatlivet också.