Publicerad: 2022-06-10

Veckans humanist: Brita Täljedal

NYHET Hon är museiintendent på Bildmuseet vid Umeå universitet där hon initierar, curerar och producerar utställningar och programverksamhet.

Text: Per Melander

Vad betyder humaniora för dig?

– En stor och viktig del av livet. Humaniora ger inspiration och kunskap och hjälper oss att förstå oss själva, vår plats i världen och i tiden.

– Den hjälper oss att sätta oss in i andra människors situation, och kan bidra till empati och demokrati. Hur skulle världen se ut utan konst och humaniora?

Vad jobbar du med?

– Jag initierar, curerar och producerar utställningar och programverksamhet. Jag föreläser också i viss mån.

– Huvuddelen av utställningarna presenterar internationell samtidskonst och vissa utställningar har konsthistoriskt innehåll. Vid det här laget har jag projektlett eller curerat över 70 utställningar på Bildmuseet.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Genom mitt jobb kan jag ge människor upplevelser, inspiration, nya insikter och kunskap. Min upplevelse är att det jag gör är viktigt både för den enskilda besökaren och för samhället.

– Arbetet är oerhört stimulerande, jag behöver ständigt skaffa ny kunskap, får jobba med konst av hög kvalitet och samarbeta med konstnärer, konstinstitutioner och långivare från hela världen.

Vad är roligast med jobbet?

– Att arbeta handgripligen med bra och angelägen konst, att förmedla den till besökare och att få deras respons.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Utbildning inom humaniora är direkt berikande för en själv och ger möjlighet till ett utvecklande, stimulerande och roligt yrkesliv.

– I arbetet kan man bidra till att göra andra människors tillvaro positiv och meningsfull. Området är brett, så det är både möjligt och värdefullt att kombinera ämnen som kompletterar varandra.