Publicerad: 2022-06-03

Veckans humanist: Elena Lindholm

NYHET Hon är docent i spanska och undervisar i språket inom litteraturvetenskap och muntlig färdighet. Hon forskar även om spansk feministisk litteratur från tidigt 1900-tal.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Jag gillade att läsa språk i skolan och det enda jag visste när jag gick ut gymnasiet var att jag ville läsa mer spanska och tyska. Jag påbörjade min humanistiska bana redan som 19-åring med språkstudier, först i Spanien och sedan i Tyskland.

– På universitetet i Granada i Spanien hade jag väldigt duktiga och litteraturintresserade lärare som introducerade oss studenter för spansk litteratur på originalspråk.

– Redan som tonåring blev jag således helt såld på poesi av Federico García Lorca. Sedan dess har min litterära smakpalett utvidgats en hel del, men passionen för den spanska litteraturen finns kvar.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora betyder för mig ett ständigt sökande efter nya dimensioner av den tänkande, skapande och kommunicerande människan.

– Något som fascinerar mig oerhört är hur vi människor kan kommunicera över tids- och rumshorisonter med hjälp av skriftspråket, hur vi kan skapa konst genom språket och lämna den efter oss som ett arv till kommande generationer.

Vad jobbar du med?

– Jag är docent i spanska och undervisar i språket på olika nivåer, främst inom litteraturvetenskapliga kurser och kursmoment, men även i muntlig färdighet. Sedan forskar jag också om spansk feministisk litteratur från tidigt 1900-tal.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Det är att ständigt få veta mer. Jag slutar aldrig läsa och förundras över Spanien under det tidiga 1900-talet och alla de texter som författarna från den tidsepoken lämnade efter sig.

– Det var en orolig tid i Spanien, fylld av konflikter, men samtidigt väldigt kreativ. Vi pratar ibland om vårt samhälle som polariserat, men det går inte att jämföra med det tidiga 1900-talets Spanien.

Vad är roligast i jobbet?

– Det är att man alltid har tillåtelse att gräva hur djupt som helst i något man är intresserad av.

– På universitetet finns det ingen som säger åt dig att nu får du lägga av, för nu har du hållit på för mycket med det här. Du är alltid tillåten att gå vidare och hitta nya vägar inom ett område.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Gör det! Du kommer garanterat att få lära dig saker du aldrig hade trott att du skulle få veta och din inre värld kommer att vidgas på oväntade sätt.