Publicerad: 2022-03-25

Veckans humanist: Marcus Lillkvist

NYHET Han är nyhetsjournalist på Vasabladet i Finland och ingår i samhällsredaktionen som bevakar politik, inrikesnyheter och större regionala frågor och är alumn vid Humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Det var en total slump, faktiskt. Under mina studier i naturvetenskap blev det många spännande expeditioner till glaciärer, grottor och höga berg.

– Lokaltidningen hemma i Finland blev intresserad och jag skrev några artiklar som publicerades med bilder och allt. Då bestämde jag mig för att sadla om lite och komplettera med vetenskapsjournalistik.

Vad betyder humaniora för dig?

– Svår fråga, spontant skulle jag säga skapande verksamhet. Att tänka djupt och sedan söka fram uttrycksformer för svaren. Eller varför inte för tankeprocessen.

Vad jobbar du med?

– Jag är nyhetsjournalist på Vasabladet och ingår i vår samhällsredaktion som bevakar politik, inrikesnyheter och större regionala frågor.

– Jag upplever att jag ofta har nytta av min studiebakgrund i Umeå där jag kombinerade de tunga naturvetenskaperna med den mer fria uttrycksformen inom humaniora.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Att berätta om fängslande människoöden och upplevelser samt att avslöja sådant som befolkningen bör få veta. Det kan röra sig om missförhållanden eller annat som är viktigt för samhället, demokratin och det fria ordet.

Vad är roligast i jobbet?

– När det händer saker. När jag och teamet tillsammans jagar i 180 för att komma ikapp oväntade nyhetshändelser eller har något scoop på gång.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Kör på. Ibland är det bäst att bara följa sin inre röst och gå dit hjärtat pekar. Så var det åtminstone för mig. Tror du på dig själv så gör andra också det.