Publicerad: 2022-03-11

Veckans humanist: Oscar Sundelin

NYHET Han är konsult, egenföretagare och driver större projekt genom sitt aktiebolag Soundline Music & Events och är alumn vid Humanistiska fakulteten.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Jag har alltid varit nyfiken på människor och hur vi kommunicerar och påverkar varandra på olika sätt. Första gången jag stötte på humaniora var efter att ha snöat in mig på något som kallas för NLP – neuro lingvistisk programmering [1].

– NLP är ett sätt att skapa modeller och tekniker för att påverka hur vi tänker och ”programmerar” hjärnan genom språk och intryck.

– Konceptet lät så spännande att jag blev intresserad att studera en av beståndsdelarna – lingvistik – på Umeå Universitet. Den studietiden blev dock kortvarig då jag inte tyckte att lingvistik i sig var lika intressant som de tekniker jag först föll för.

– Många år senare snubblade jag in på humaniora igen genom att min dåvarande flickvän tipsade om en utbildning hon själv sökt till. Jag tyckte den lät intressant, gjorde en sen ansökan och kom in på Programmet för kulturentreprenörskap. Det beslutet har förändrat mitt liv och jag är grymt glad att jag gick den utbildningen.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora är väl på något vis allt det som är så otroligt intressant med människor. Hur vi umgås, kommunicerar och påverkar varandra, vad vi drömmer om och hur vi ser på livet, döden och allt däremellan.

Vad jobbar du med?

– Jag är egenföretagare och gör konsultuppdrag genom min enskilda firma och driver större projekt genom mitt aktiebolag Soundline Music & Events. Som egenföretagare får man göra lite av varje och jag är dagligen projektledare, samordnare, kommunikatör, teknikansvarig och administratör bland mycket annat.

– Idag projektleder och samordnar jag både mindre och större projekt. Bland annat samordnar jag aktiviteter i ett utvecklingsprojekt för låtskrivare och producenter som heter Songwriters of Kvarken.

– Jag driver en arrangörsutbildning som heter Mitt Event, arrangerar norrlands största vårmässa ÖviksMässan och är kommunikatör, teknikansvarig och projektsamordnare på Songwriters Academy of Sweden – där utbildningarna Musikmakarna, Dreamhill Music Academy och Songwriting for an International Market ingår.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Jag drivs av att skapa förutsättningar och verktyg för mig och andra att växa. Att se någon bli inspirerad och skapa något utifrån det är en häftig känsla som jag inte kan få nog av. Sen drivs jag mycket av att utveckla och utmana mig själv.

Vad är roligast i jobbet?

– Alla möten med andra nyfikna och drivna människor. I mina uppdrag stöter jag på allt från ungdomar som nyss doppat sin tå i vad kultur är och kan vara till de som driver internationella företag i musikbranschen och beslutsfattare inom kultur på regional och kommunal nivå.

– Kontrasterna är stora och ingen dag är den andra lik. Sen är det helt magiskt själv få bestämma vad min tid och energi ska läggas på.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Har du intresse av människor och sociala samspel så tveka inte att söka! Är du intresserad av att jobba med projekt inom kulturella och kreativa näringar så kan jag varmt rekommendera Programmet för Kulturentreprenörskap.

– Har du redan bestämt dig för att söka eller sökt och kommit in så säger jag passa på att njuta, sug i dig all kunskap du får både under och utanför studierna och framförallt prova dina vingar.

– Studietiden är en fantastisk tid för att börja sjösätta och doppa sina tår i det man drömmer om att jobba med efter studierna. Ju tidigare vi provar och misslyckas desto större chans har vi att lyckas senare.

__________________________________________

1. NLP, neuro lingvistisk programmering, är ingen etablerad vetenskaplig akademisk disciplin eller metod, utan betraktas som en pseudovetenskap. NLP kritiseras bland annat för att använda vedertagna vetenskapliga begrepp på felaktiga sätt.