Jag är universitetslektor och forskar på frågor kopplat till naturvetenskaplig utbildning, medborgarbildning och en hållbar samhällsförändring.
Jag är universitetslektor på institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik på Umeå Universitet och tillhör forskningsmiljön UmSER (Umeå Science Education Research). Mina forskningsintressen är främst elevers motivation, medborgarbildning och utbildning för hållbar utveckling. Jag arbetar med olika teoretiska och metodologiska ansatser men har min expertis inom storskaliga mätningar av kunskaper och attityder. Det är viktigt för mig att min forskning gör nytta och därför samverkar jag gärna med omgivande samhället.
Min huvudsakliga forskning sker idag inom två projekt: Undervisnings idag och i framtiden, medborgarbildning inom yrkesprogrammen (ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete med Örnsköldsviks gymnasium) och Naturvetenskapens roll för ett aktivt medborgarskap, skillnader mellan olika gymnasiala program. Jag medverkan även i ett samverkansprojekt med Umeå kommun där vi utvärderar och utvecklar lärande för hållbar utveckling i kommunens skolor.
Utöver forskningen undervisar jag på lärarutbildningen och är institutionens representant för lika villkor.
Jag har en lärarexamen för undervisning i biologi och kemi på gymnasieskolan, en magisterexamen i biologi och en doktorsexamen i beteendevetenskapliga mätningar. Innan jag påbörjade mina forskarstudier har jag arbetat som miljökonsult, lärare på gymnasieskolan och som provutvecklare för nationella proven. Mina forskarstudier handlade om elevers motivation i relation till storskaliga prov. Under en postdok i Miami forskade jag på elevers intresse för biologi och deras känsla av tillhörighet och engagemang i biologiinstitutionen.