Vårt mål är att vara en ledande miljö inom tvärvetenskaplig forskning som studerar de kognitiva, kulturella och pedagogiska faktorer som har betydelse för lärande av, och undervisning i, språk och språkliga färdigheter.
En lärare hjälper två elever i mellanstadieåldern i skolmiljö.
Bildjohner.se/Cecilia Möller
Språkdidaktik i Umeå bygger på mer än 15 års forskning och erfarenhet inom språkdidaktik och samlar över 30 seniora forskare och doktorander. Vår forskning fokuserar på följande huvudteman:
barns språkutveckling
läs- och skrivutveckling på modersmålet och främmande språk
läs- och skrivsvårigheter
uttalsutveckling
skriftpraktiker
fritidens betydelse för språkutveckling
IKT-stödd språkundervisning
motivation
policy och språklärandets kulturella kontext
minoritetsspråkutbildning och språkrevitalisering
läroboksutveckling
Vi erbjuder en fyraårig forskarutbildning i Språkdidaktik som för närvarande kan inriktas mot (1) förstaspråksdidaktik eller (2) andra- och främmandespråksdidaktik. Vi har som mål att tillskapa en tredje inriktning mot minoritetsspråksdidaktik inom en snar framtid.