Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.
Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som används inom designbranschen i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori, visuell kultur och samskapande introduceras.
Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.
Modul 1: Designprocessen 1,5 hp Kreativitet och samskapande 1,5 hp
Modul 2: Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp
Modul 3: Kommunikation och projektledning 1,5 hp Projektarbete 4,5 hp
För denna kurs behöver du egen dator, webbkamera, trådansluten mikrofon (ej Bluetooth) och stabil internetuppkoppling.