Italienska, Undertexter: översättning och textning i teori och praktik
7,5 hp
Avancerad nivå
Distans
Hösttermin 2024
Om kursen
Kursen behandlar översättning och textning av tal med eller utan visuellt stöd. I kursen diskuteras och analyseras textning som ett delämne av översättningsteori. I en inledande gemensam kursdel studeras teoretiska aspekter av textning och verktyg för textning introduceras. I en individuell fördjupning tillämpas de teoretiska kunskaperna genom ett eget projektarbete.
Kursen består av två moduler. Den första ges på svenska och läses med andra ämnen. Den andra modulen är en individuell fördjupningsdel som ges på italienska.
Italienska, Undertexter: översättning och textning i teori och praktik, 7,5 hp
Hösttermin 2024
Startar
1 november 2024
Slutar
19 januari 2025
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsspråk
Svenska
Studieform
Blandade tider,
50%,
Distans
Antal obligatoriska träffar
Inga obligatoriska träffar
Antal övriga träffar
Inga
Upplägg för distanskurs
Undervisningen är helt nätbaserad. I kursen ingår ett antal obligatoriska seminarier via internet. Om intresse finns kan studiegrupper ordnas i Umeå.
Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och nätuppkoppling, se ’Tekniska krav för nätkurser på https://www.umu.se/student/sprakstudier/dokument/.
Behörighetskrav
Gy: Engelska B/6 och Svenska B/Svenska 3 alternativt Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 3. Univ: Minst 90 hp Italienska i vilka ska ingå minst 15 hp i intervallet 61-90 hp, eller motsvarande.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 11 625 kr.
Total studieavgift: 11 625 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-14309
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 april 2024.
Du kan inte längre anmäla dig.
Hur kan fantastiska lärare göra det roligt att läsa grammatik?