Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet

Hej! Jag som hälsar dig välkommen heter Camilla Hällgren och är kursansvarig för denna kurs. Lite längre ner finns mer information om kursinnehållet och vad du behöver göra för att kunna börja dina studier. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig till oss. Tillsammans med övriga medverkande lärare, ser jag fram emot en lärorik och intressant höst tillsammans med er. Vi ses i slutet av augusti!

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Den här kursen handlar om trygghet och lärande. Kursen handlar också om identitet, intersektionalitet och om hur trygga lärmiljöer kan skapas.

    En betydande utgångspunkt i kursen är att trygghet är en viktig förutsättning för utveckling och lärande. I kursen antas också ett kritiskt och utforskande förhållningssätt. Vad är trygghet? Vad är trygghet för dig personligen? Och som professionell pedagog? Hur kan trygga lärmiljöer skapas? Vad är trygghet för elever? Har någon mer rätt till trygghet än någon annan?

    Barn- och ungdomsperspektivet är centralt för kursen. I kursen får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper om relationen mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet. I kursen behandlas också sociala arenor på nätet.

    I arbetet med kursuppgifterna får du möjlighet att stärka förmågan till professionellt och pedagogiskt arbete. Vad behöver just din lärmiljö för att den ska fungera tryggt för alla? Vilka vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar? Vilka utmaningar och möjligheter finns i arbetet med inkludering, trygghet, identitetsskapande och lika förutsättningar för lärande?

    Fäll ihop
  • Kursens moment

    Kursen är indelad i följande tre moment:

    Moment I: Perspektiv på trygghet och identitet i samtidens lärmiljöer, 5 hp

    Moment II: Professionellt förhållningssätt till trygghet, identitet och lärande, 5 hp

    Moment III: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp

    Vi tänker oss att lärandet i kursen sker lite som en trestegsraket. I första kursmomentet tas utgångspunkterna i det personliga och beskrivande. I moment två lyfts blicken från det personliga och beskrivande till det mer generella. Här beaktas miljöer, situationer och förhållningssätt utifrån kritiska och vetenskaplig perspektiv. Innehåll i myndighetsskrifter och styrdokument ingår också.

    I det tredje och sista kursmomentet tillämpas och fördjupas dina kunskaper från de två första momenten. Detta görs genom att du väljer att studera något som är intressant för just dig och din lärmiljö. Kanske har du ett speciellt område inom kursen som intresserar dig särskilt? Kanske har någon situation eller något fenomen väckt frågor hos dig under kursen? Det du väljer att studera skriver du också kort rapport om. Du kommer alltså att genomföra en mindre vetenskaplig studie som på något vis handlar om trygghet, identitet och intersektionalitet i samtidens lärmiljöer.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg och kontaktuppgifter

    Denna kurs ges helt på distans utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas via nätet. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare sker främst i lärplattformen Moodle. Där får du tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Under kursens gång ansvarar du själv för att ta del av kurslitteraturen och utföra kursens uppgifter. Genomförandet av studierna bygger alltså i mycket hög grad på ditt aktiva engagemang. Att vara aktiv i diskussionsforum är därför något jag redan nu vill lyfta fram som en viktig förutsättning för du att lyckas med din distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor. Det blir ditt ansvar som student att våga ställa frågor och kanske be om hjälp. Detta kan med fördel göras i kursens diskussionsforum. Där kan ni studenter svara och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen besvarar era frågor.

    Om det skulle vara så att du behöver damma av din studieteknik så tillhandahåller Umeå universitet information om effektivare studievanor. Läs mer om Studieverkstaden här.

    Har du andra frågor eller funderingar kan du också skicka e-post till mig som är kursansvarig: Camilla Hällgren

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!

    Med vänlig hälsning från Camilla Hällgren.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)